Algemene Maatregel van Bestuur Transnationaal Onderwijs
Reactie
Naam
|
jos van veen
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
23 juni 2017
|
Vraag1
Wat is uw reactie op de voorgestelde AMvB over het verzorgen van opleidingen in het buitenland?
in het kader van HBOV en ontwikkeling van Transculturele Verpleegkunde in Nederland, inclusief stages in Engelstalige landen in Afrika en India kan ik talloze kanttekeningen maken.
1:
Begin nooit met een complete opleiding.
Hanteer een groeimodel.
2
laat verrekte helder zijn wat je met je eigen bijdrage wil..,Niet alleen op papier en in speeches maar informeel en met name ook wat je van het partnerland.instituut wilt/verlangt.Dat kader moet over en weer heel helder zijn.
3
Wees duidelijk wat de voor - en nadelen zijn voor alle betrokkenen en kaders,korte en langer termijn.Laat rollen duidelijk worden.
4
wees niet bang of vies de de culturele factor in te brengen en de huidige stad van zaken voor zover in NL beschikbaar..vraag ondersteuning voor uitbreiding
Laat de wensen en verwachtingen van de ontangende partij helder zijn en niet in mythe blijven bestaan.
Het gaat ook over samenwerking en interacties rond kwaliteit, werkplezier,het gemak waarmee je elkaar kunt aanspreken.
Laat blijken dat je je weetje weet rond nationale cultuur op algemeen niveau en voorbereiding
Neem gaande weg steeds meer gesproken taal op..ook al ben je je niet vloeiend,,het haalt bijv. het superieure idee van blankman weg..Nu en dan uitgelachen worden is echt niet slecht
6
doe wat je toezegt/belooft!! ja en is echt ja, en nee is echt nee.
Je wordt afgerekend op je integriteit
Betrek de nationale statistiek in je verhaal in het verhaal- onderwijs.
Laat de partner de keuze en kwaliteutsmeting voor nationaal gebruik afwerken.
De rol van de NVAO is heel erg mager..niet geinteresseerd, niet op berekend
(val niet in de valkuil dat je opleiding a-historische , en
a-cultureel moet zijn.de partner wil weten, doorvoelen er ervaren,reageren
De partner wil ook mee doen maar heeft doorgaans GEEN transculturele ervaring
de Hogescholen weten doorgaans niet goed wat ze met buitenlandstages aanmoeten. Studenten willen geen Engelse taal gebruiken(docenten ook niet..)
Het is erg afhankelijk van de drijvende krachten in het docententeam, valt dat weg dan gaat het een kaartenhuis worden.Unieke kansen moeten wijken voor doorgaans banaler zaken