Intrekkingswet Zondagswet

Reactie

Naam mr. M.W. van 't Slot-Zwolsman
Plaats Wierden
Datum 31 mei 2016

Vraag1

Wilt u reageren op het voorstel om de Zondagswet in te trekken? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een tekst te typen of door een document te uploaden.
Geachte minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Naar aanleiding van de internetconsultatie met betrekking tot het concept wetsvoorstel tot intrekking van de Zondagswet voel ik mij gedrongen om mij tot u te wenden in een reactie.

Het intrekken van de Zondagswet doet mij verdriet en ik kan mij in uw wetvoorstel in het geheel niet vinden. De zondag is de dag waarop ik samen met andere christenen in alle rust naar de kerk kan gaan om naar Gods stem en Gods Woord, de Bijbel, te luisteren. Ik ben van mening dat de zondag bij uitstek de dag is om in deze maatschappij te onthaasten en om mij te bezinnen op Gods wil in mijn leven.

God heeft bij de schepping van hemel, aarde en de mens, op de zevende dag gerust. Zo heeft God reeds het voorbeeld gegeven om een dag in de week te rusten. Uit onderzoek is gebleken dat de mens in de samenleving beter kan participeren, indien hij een dag in de week niet hoeft te werken, maar rust heeft. Het intrekken van de Zondagswet heeft voor een aantal mensen tot gevolg dat zij op zondag moeten werken.

Daarnaast wil ik u meegeven dat ik de indruk heb dat de regering de wens heeft om alle wetten die in de christelijke historie van Nederland zijn aangenomen, te schrappen. Het is mijns inziens beter om de religieuze minderheden te beschermen en ze de ruimte te geven die ze tot op dit moment nog relatief hebben. U kunt van mening zijn dat het intrekken van de Zondagswet geen invloed zal hebben op de ‘ruimte’ die ik heb. In dat geval ben ik dit met u oneens. Het intrekken van de Zondagswet heeft tot gevolg dat er meer bedrijvigheid op zondag zal plaatsvinden en dat op den duur iedereen mogelijk verplicht kan worden om ook op zondag arbeid te verrichten.

Met het oog op het welzijn van de bevolking kan ik zowel op Bijbelse gronden als op sociaal-emotionele gronden het niet eens zijn met de intrekking van de Zondagswet. Ik wens dat u afziet van uw voornemen tot intrekking.

Bovenal wens ik u van harte toe dat u de Heere Jezus Christus, de zoon van God, persoonlijk mag leren kennen, en dat u Hem mag navolgen. Dan zullen ook de richtlijnen uit de Bijbel u in het geheel niet onbekend blijven.

Hoogachtend,
M. van 't Slot