Functioneel toepassingsgebied IPv6 verduidelijken (standaard voor veiliger internet)
Reactie
Naam
|
RIPE NCC (Mr R Bosc)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
3 oktober 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op het advies van de experts om het functioneel toepassingsgebied voor IPv6 op de ‘pas toe of leg uit’-lijst van het Forum Standaardisatie te wijzigen (hoofdstuk 1 van het expertadvies)?
The RIPE NCC does support the clarification of the functional scope for IPv6 on the Standardisation Forum's 'apply or explain' list.
Vraag2
Wilt u reageren op het advies van de experts om de benaming op de lijst te verduidelijken en te wijzigen van “IPv6 en IPv4” naar “IPv6” (hoofdstuk 1 van het expertadvies)?
The RIPE NCC does support the modification on the list from “IPv6 and IPv4” to “IPv6.”
Vraag3
Wilt u reageren op de argumentatie voor waarom het functioneel toepassingsgebied moet worden verduidelijkt (hoofdstuk 2, paragraaf 1 van het expertadvies)?
The RIPE NCC agrees with the conclusions of the 2020 evaluation study of IPv6 and IPv4 and encourages public sector bodies to lead by example in accelerating the deployment of future-proof Internet Protocols. We therefore welcome the clarification of functional scope applying IPv6 to public sector electronic services such as websites and email servers, and stress the need for end-user devices to support IPv6. We encourage public sector organisations to prioritise the migration to ‘IPv6-only’ or ‘IPv6-mostly’ network environments, while leaving the possibility for transition mechanisms and dual stack solutions. Putting the focus on IPv6 as the primary choice for the IP stack would ultimately enhance its adoption throughout the network while leaving IPv4 as an additional option where absolutely needed.
Vraag4
Wilt u reageren op het geformuleerde uitgangspunt “IPv6 moet altijd en daarnaast mag IPv4 (bijvoorbeeld middels transitiemechanisme of ‘dual stack’) worden gebruikt”, dat met een verduidelijking van het functioneel toepassingsgebied en de naam op de lijst Open Standaarden getracht wordt bereikt te worden (hoofdstuk 2, paragraaf 2 van het expertadvies)?
Fostering Internet scalability through IPv6 adoption remains a priority for the RIPE NCC. We welcome the Expert Advice and prioritisation of an IPv6-only approach for public sector entities in the Netherlands and the promotion of the “IPv6-only” or “IPv6-mostly” principles. To achieve a significant increase in the adoption and utilisation of IPv6 in the public sector, we thus support clarifying the functional scope of application as recommended by the expert group and adjusting the name of the list of open standards. We also recommend a gradual approach based on reasonable implementation timeframes.
Vraag5
Wilt u reageren op de geformuleerde redenen “groei en innovatie van internet, directe en snelle dienstverlening, en tegengaan van fraude” om voor IPv6 te kiezen (hoofdstuk 3, paragraaf 2 van het expertadvies)?
The primary reason for supporting IPv6 adoption in our view is to ensure the growth and scalability of the Internet in the future. We support the recommendation to mandate IPv6 as a primary protocol for public sector organisations. Accelerating the transition towards IPv6 is a necessary step to sustain Internet growth and innovation. It also creates better conditions for a competitive market between operators.
IPv6’s adoption will allow networks to be future-proof in the sense that IPv6 is becoming an inherent part of many new technologies such as specific 5G use cases (URLLC, mMTC), transport technologies like SRv6, and massive IoT deployments. Furthermore, IPv6 adoption is increasing worldwide with some countries/networks serving most of their information over IPv6. Increasing IPv6 adoption locally will ensure seamless and native communication with these networks, guaranteeing a stable and secure end user experience.
Vraag6
Wilt u reageren op de geformuleerde huidige verplichtingskaders voor IPv6 (‘pas toe of leg uit’ en streefbeeldafspraak (inspanningsverplichting m.b.t. ingebruikname vóór een afgesproken datum)) (hoofdstuk 3, paragraaf 3)?
The RIPE NCC recommends dedicated guidelines for administrators and public sector bodies in order to encourage full transition and incentivise deployment on the client side.
Vraag7
Wilt u reageren op het doorlopen proces van het expertadvies (hoofdstuk 4 van het expertadvies)?
The RIPE NCC has been an active contributor to the recommendations put forward by the expert group and is supportive of bringing on board diverse perspectives following an inclusive approach. We welcome being consulted on this matter and remain available for additional information and sharing technical expertise.
Vraag8
Wilt u reageren op de samenstelling van de expertgroep (hoofdstuk 5 van het expertadvies)?
Bringing together expertise from the non-commercial Internet technical community as well as public and private sectors is crucial. And we understand that the Standardisation Forum and Ministry of Interior will take into account the views of a broader range of stakeholders contributing to the ongoing consultation process. We believe the composition of the expert group could be expanded further to include views from a more diverse range of stakeholders, including subject-matter experts and directly affected stakeholders, e.g. representatives of different industry groups and SMEs.
Vraag9
Wilt u reageren op de resultaten van de toetsing op hoofdlijnen van hoofdcriteria “toegevoegde waarde” en “draagvlak” (hoofdstuk 6 van het expertadvies)?
As the Expert Advice noted, while encouraging the implementation of IPv6 across public sector organisations, it is important to emphasise that the full transition to IPv6 will result in additional work and require resources to support IT staff.
Vraag10
Wilt u reageren op de aanvullende adoptieadviezen bij verduidelijking toepassingsgebieden 1., 2. en 3. en/of specifiek bij punt 2. op het advies “maak en publiceer een IPv6-roadmap uiterlijk eind 2025” en/of specifiek bij punt 3. op het advies “bepaal begin 2026, mede op basis van de roadmaps, naast de bestaande aanschafverplichting via een nieuwe streefbeeldafspraak een uiterste implementatiedatum voor IPv6 aan de werkplek-/client-zijde” (hoofdstuk 7 van het expertadvies)?
The publication of new roadmaps focused on a path towards full deployment of IPv6 is an important step. In this regard, defining a new target agreement and a proposal for the full transition is welcomed. The definition of reasonable time frames allows all concerned parties to deploy IPv6 in a safe and effective manner , e.g. doing proper testing, vulnerability checks and network hardening. It is reasonable to set a new target image agreement including a final implementation date by the end of 2028 for IPv6 on the workplace/client side.
Vraag11
Wilt u aanvullend commentaar geven aan het Forum Standaardisatie en Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) in verband met de inhoud van dit expertadvies of het gevolgde proces?
The implementation of IPv6 will benefit from a coordinated approach also involving market operators and encouraging collaboration between public administrations and technical experts. Ensuring broad participation in public consultations, the publication of guidelines and sharing of best practices are essential to support a smooth implementation of IPv6, in particular for those public administrations and semi-public entities that are lagging behind.
Bijlage