Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam De Onderwijsspecialisten (H Loeffen)
Plaats Arnhem
Datum 12 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het is erg fijn dat er een wet komt met deze doelstelling: van school naar duurzaam werk. Het is echter ontzettend jammer dat de positie van pro-vso hier zo beperkt wordt gezien ten opzichte van die van het mbo en bijvoorbeeld de gemeente. Dit terwijl in de wettekst is terug te lezen dat 74% van de vso-leerlingen en 35 % van de pro-leerlingen na een jaar zonder werk zit. We weten allemaal dat juist die eerste begeleiding in de overgang van school naar werk juist voor vso- en pro-leerlingen van groot belang is. De praktijk wijst uit dat het zeer effectief is wanneer die overgang begeleid kan worden door bekende deskundige medewerkers uit de vso- of pro-school.
De beperkte wettelijke nazorgplicht uit artikel 44 van de WEC.76 is evenals het ontbreken hiervan in de VO-wetgeving voor het pro een situatie die veranderd zou moeten worden.
Deze investering heeft een leven lang effect. Niet alleen direct voor de leerlingen zelf, als meerwaarde voor hun maatschappelijke participatie, maar ook voor de maatschappelijke omgeving. Slagen we er niet in de vso en pro-leerlingen te begeleiden naar een goede plek in de arbeidsmarkt en verdere maatschappelijke omgeving (wonen/vrijetijd en burgerschap) dan brengt dit enorm hoge kosten met zich mee voor de maatschappij, vaak voor de rest van hun leven. Investeren in deze overgang en levensfase verdient zich dus dubbel en dwars terug. Laten we het dan ook in deze wetgeving in een keer goed doen voor alle jongeren. We willen toch immers een meer inclusievere maatschappij!

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
De vraag die met de internetconsultatie voor ligt, of de loopbaanbegeleiding na diplomering
omschreven in het voorgestelde artikel 9.2.12, ook moet gelden voor het pro en vso, moet dan ook positief beantwoord worden. Willen we dit goed doen, dan kan dat niet binnen de huidige bekostiging. De bekostiging van de netwerkcoördinatoren is fijn, maar deze kunnen zich doorgaans niet of nauwelijks met individuele casussen bemoeien. De inzet wordt vooral besteed aan de coördinatie van zaken met alle betrokken partners (Gemeenten-werkgeversservicepunt, mbo ets.) De regering moet dus inderdaad de nazorgtaak voor het pro en vso gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, maar daar horen dan wel de bijpassende middelen bij.