Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Meijel
Datum 8 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Structurele aanpak jeugdwerkeloosheid is zeker goed, maar....de doelgroepen VSO en PrO leerlingen zie ik er niet in terug! Onbegrijpelijk! Deze jongeren zijn bij uitstek gebaat bij een goede loopbaanbegeleiding op school en na het verlaten van school. Waarom heeft het vso en pro geen plek gekregen in deze wet? Noch inhoudelijk, noch budgettair.
Kunnen we dit blijven organiseren op de schaal van de arbeidsmarktregio’s? Dat is de schaalgrootte waarop vso en pro scholen inmiddels georganiseerd zijn. Maar ook de werkgevers zijn over het algemeen goed aangesloten op de structuur van de Arbeidsmarktregio’s. Er zijn echt al mooie initiatieven op schaal van de arbeidsmarktregio's die hun vruchten afwerpen. We moeten vooral die aansluiting houden en gaan uitbreiden.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Uit alles blijkt dat het voorkomen van uitval door goede nazorg voor alle partijen beter is dan achteraf repareren van iets dat niet mis had hoeven te gaan. Vanzelfsprekend moet de nazorgtaak voor vso en pro rechtgetrokken worden met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo. En dan natuurlijk inclusief bijbehorende bekostiging voor de duur van één jaar. Bij uitbreiding van wettelijke taken hoort bijpassende bekostiging. Net als bij het mbo!
Als het beoogde doel het vergroten van de kansengelijkheid is, dan mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen verschillende groepen jongeren van welk niveau dan ook. Alleenal hierom moet het recht op nazorg gelden voor zowel de kwetsbare mbo student alsook de schoolverlaters uit het pro en vso. Anders wordt de kansenongelijkheid juist groter.
Vergeet de werkgevers daarbij ook niet. Nazorg voor deze leerlingen is nodig, maar indirect ook de werkgevers. Zij werken met deze jongeren en juist door de nazorg creëer je duurzaamheid op de markt(werk)vloer. Zij staan te springen om goede, betrouwbare werknemers. Maar dan moet de begeleiding wel goed geregeld zijn! Het liefst door job- of lifecoaches die de jongeren goed kennen. En dat zijn in veel gevallen de stagebegeleiders van de scholen. Zij hebben de relatie en de directe contacten met de jongeren incl. thuisfront.
We hebben het hier over de groep jongeren met de kortste onderwijstijd maar de grootste ondersteuningsbehoefte! En juist voor die groep wordt naschoolse (loopbaan)begeleiding nu voor de zoveelste keer weer niet geregeld... om je voor te schamen en werkelijk onbegrijpelijk!