Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam (V)SO de Wingerd (teamleider N Kingma)
Plaats Damwoude
Datum 4 september 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Goed dat loopbaanbegeleiding voor kwetsbare jongeren geregeld wordt. Het is inmiddels algemeen bekend dat wanneer (kwetsbare) jongeren vroegtijdig schoolverlaten, ze later ook veelal uitvallen of werkloos zijn. Werkgevers staan te springen om goede, betrouwbare werknemers en hebben ook baat bij goede begeleiding. Omdat deze jongeren uiteenlopende arbeidsbeperkingen hebben én vaak nog erg jong zijn moet de begeleiding goed geregeld zijn.
Alleen lijkt er een groep vergeten te worden: PRO en VSO leerlingen:
Juist PrO en VSO leerlingen hebben baat bij deze loopbaanbegeleiding en als kansengelijkheid belangrijk is, kun je deze groep niet vergeten; dan zal van een integrale aanpak geen sprake zijn.
De MBO scholen zullen waarschijnlijk ook nog meer instroom zien van VSO en PrO jongeren die niet een diploma gaan halen, maar wel loopbaanbegeleiding nodig hebben. Er wordt hiermee een situatie gecreëerd waarbij deze jongeren juist hiervoor naar de MBO zullen gaan/gebracht worden.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Vanaf de start gelijktrekken is een goed idee, maar dan wel met dezelfde financiële middelen. De huidige ‘nazorg’ van VSO en PrO scholen is het monitoren van de schoolverlaters zodat er informatie is over de bestendigheid van de plaatsingen. Dit is een kans om de jongeren te voorzien van de juiste begeleiding zodat we constructief aan die bestendiging kunnen werken; dat kan niet binnen de huidige bekostiging.
Daarbij loopt het samenwerken tussen gemeenten, MBO scholen en de PrO en VSO scholen nog vaak tegen de organisatiegrenzen aan. Door de PrO en VSO scholen nu op te nemen in deze wet kan er gewerkt worden aan de “Dakpanmethode’ die geadviseerd werd in het onderzoek ‘De route van school naar werk’ van Instituut GAK.
De bekostiging van de netwerkcoördinatoren is fijn, maar deze kunnen zich doorgaans niet met individuele casussen bemoeien. De inzet wordt vooral besteed aan de coördinatie en stimulering van de samenwerking met alle betrokken partners (Gemeenten- Werkgevers Servicepunt, mbo etc.). Dat is niet te vergelijken met de loopbaanbegeleiding die de professionals van de PrO en VSO scholen kunnen bieden