Wet van school naar duurzaam werk
Reactie
Naam | Stichting Trigoon (J van Berkum) |
---|---|
Plaats | Hoorn |
Datum | 6 juli 2023 |
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.Door schoolverlaters vso en pro niet mee te nemen zal van een integrale aanpak geen sprake zijn. Uitgerekend deze jongeren zijn het meeste gebaat zijn bij goede (loopbaan)begeleiding, ook na het verlaten van de school.
Vraag2
Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Als het beoogde doel het vergroten van de kansengelijkheid is, dan mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen verschillende groepen jongeren. Vanuit dit beoogde doel moet het recht op nazorg gelden voor zowel de kwetsbare mbo student alsook de schoolverlaters uit het pro en vso. Anders werkt het de kansenongelijkheid juist in de hand.
Niet alleen de leerlingen hebben baat bij goede nazorg maar juist de werkgevers! Zij staan te springen om goede, betrouwbare werknemers. Maar dan moet de begeleiding wel goed geregeld zijn! Het liefst door job- of lifecoaches die de jongeren goed kennen. En dat zijn in veel gevallen de stagebegeleiders van de scholen. Zij hebben de relatie.