Wet van school naar duurzaam werk
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zaanstad |
Datum | 6 juli 2023 |
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.Vanuit mijn rol als projectleider regionale aanpak jeugdwerkloosheid ben ik groot voorstander van een structurele en integrale aanpak jeugdwerkloosheid. Mooi om te zien dat SZW en OCW hierin gezamenlijk optrekken. Ik ben alleen verbaasd en teleurgesteld dat het pro en vso niet zijn meegenomen in het wetsvoorstel. Ook deze jongeren hebben behoefte aan ondersteuning en nazorg en lopen een groter risico om uit te vallen wanneer zij aan het werk gaan. We zien in de praktijk legio voorbeelden van deze jongeren die uitvallen, omdat er te weinig nazorg (preventief) wordt geboden en jongeren daardoor onnodig thuis komen te zitten en uitvallen. Om de structurele aanpak werkbaar en hanteerbaar te houden ben ik voorstander voor het gelijktrekken van de RMC regio naar de schaal van de arbeidsmarktregio. Ook ben ik van mening dat het werkgeversservicepunt een stevigere en bredere opdracht moet krijgen om kwetsbare jongeren beter naar werk te begeleiden door duurzame samenwerking en arbeidsplaatsen te creëren met werkgevers en gemeenten in de regio.
Vraag2
Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Kwetsbare jongeren in het vso en pro, met een hoger risico op uitval bij de overstap naar werk, verdienen aandacht, goede begeleiding en nazorg. Met dezelfde kansen als kwetsbare jongeren in het mbo! Het kost ons als maatschappij veel meer om een jongere die langer gedesillusioneerd thuiszit weer op het goede spoor te krijgen. Door nazorg en begeleiding (door jobcoaches, transitiecoaches) aan de jongere te bieden én daarnaast óók de werkgever goed te begeleiden en coachen in de omgang met deze jongeren, verminderen we het risico op ongewenste, voortijdige uitval bij werk, wat in deze krappe arbeidsmarkt noodzakelijk is. Als de wettelijke taak van pro en vso wordt uitgebreid, is het vanzelfsprekend dat daar ook bekostiging voor geregeld wordt.
Als we sterke, integrale ketensamenwerking ambiëren, dan is het onmogelijk dat pro en vso hierbuiten worden gelaten. Ik hoop dat - met name voor de kwetsbare jongeren en in het kader van gelijke kansen - ook deze groep een stevig aandeel krijgt in het wetsvoorstel.