Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 28 augustus 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
In het wetsvoorstel worden taken verdeeld om jongeren tot 27 jaar te begeleiden naar werk. Daarbij krijgen verschillende partners een rol én taak in, zoals het Mbo (loopbaanbegeleiding) , het doorstroompunt (monitoring en advisering) en de gemeente (toeleiding naar werk, integrale begeleiding kwetsbare jongeren)
Een feit is dat veel jongeren met of zonder diploma (VSO, Praktijkonderwijs, Mbo 1 en 2) blij zijn dat ze de schooldeur achter zich dicht kunnen trekken. Ze melden zich later pas weer als het hen op eigen kracht niet lukt, Dat gebeurt ook als jongeren hun (tijdelijk) werk verliezen.
Het zou wenselijk zijn als jongeren die weer contact zoeken met de gemeente of het doorstroompunt, ook een beroep kunnen doen op het aanbod aan Loopbaan oriëntatie van het Mbo als dat het meest passend is. Mogelijk valt daar in de onderlinge samenwerking een mouw aan te passen.
Het is ook van belang dat werkgevers meewerken aan de scholing van jongeren. Veel ondernemers maken graag gebruik van tijdelijke arbeidskrachten, die hen niet of nauwelijks perspectief op ontwikkeling of bestaanszekerheid bieden. In het voorstel van ‘School naar Duurzaam werk’ is weinig aandacht voor deze vraagzijde van werk, de arbeidsmarkt zelf.

In het wetsvoorstel ligt het accent op het begeleiden naar werk, waarvoor gemeenten extra middelen ontvangen (resp. voor coördinatie en werkervaringsplaatsen).
Verder wordt geconstateerd dat de gemeenten een rol hebben bij de integrale begeleiding van kwetsbare jongeren, die met problemen op meerdere levensdomeinen kampen. Jongeren geven daarbij de voorkeur aan vaste contactpersonen, i.p.v. verschillende professionals die vanuit hun eigen beleid/discipline contact ondersteunen..
Juist voor deze jongeren en hun begeleiding ontvangen gemeenten geen extra middelen. Onder deze jongeren is ook een groep, die continu begeleiding nodig heeft , zoals Boris van Der Ham
schrijft in zijn artikel :Tuig ‘waakvlamzorg’ op voor de 1,1 miljoen kwetsbaarste Nederlanders' ( NRC, 25 augustus 2023). Uiteraard veronderstelt deze begeleiding op meerdere levensgebieden, maatwerk per gemeente of regio. De wetgever laat de afspraken daarover dan ook over aan de partners. De kwetsbare jongeren, de samenwerking en de daarvoor noodzakelijke middelen vragen meer, dan een dergelijke constatering.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Het is wenselijk als alle jongeren op wie dit wetsvoorstel betrekking heeft gebruik kunnen maken van
dezelfde maatregelen. Het is aan de professional om in overleg met de jongere en partners de juiste keuze te maken. Ondanks verschillen is de (integrale) begeleiding van jongeren gebaat bij zo min mogelijk 'hokjes'':
zij zien zich vaak al geconfronteerd met verschillende regelingen en professionals.
Juist een wetsvoorstel dat zich richt op kwetsbare jongeren zou drempels moeten slechten.