Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel (Reactie Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel S.A.P. van Lierop)
Plaats Helmond-De Peel
Datum 8 september 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Fijn dat er nu wetgeving komt met betrekking tot de structurele aanpak voor bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Een integrale aanpak voor álle jongeren hieromtrent is noodzakelijk, ook de (ex)leerlingen van PrO en VSO. Passende begeleiding voor alle jongeren is nodig, zowel op school (goede loopbaanoriëntatie en werknemersvaardigheden d.m.v. stage) als bij de naschoolse periode. Dit ten behoeve van een bestendige doorstoom naar vervolgopleiding, werk of anderszins (i.e. dagbesteding). Specifiek met betrekking tot (ex) PrO en VSO leerlingen is in het wetsvoorstel aangegeven dat 35% van de ex-Pr leerlingen en 74% van de ex VSO leerlingen na 5 jaar geen werk hebben. Juist deze jongeren hebben daarom extra baat bij goede loopbaanbegeleiding, ook nadat ze de school hebben verlaten. Het is essentieel om hen de juiste ondersteuning te bieden bij het vinden van passende werkgelegenheid en het ontwikkelen van hun vaardigheden.

Om een inclusieve en gedragen aanpak te waarborgen, is het daarom van belang dat alle jongeren, maar zeker PrO en VSO jongeren onderdeel uitmaken van de aanpak van jeugdwerkloosheid. Deze jongeren verdienen gelijke kansen en ondersteuning bij het betreden van de arbeidsmarkt. Het is noodzakelijk om zowel inhoudelijk als budgettair rekening te houden met de behoeften van deze doelgroep en ervoor te zorgen dat zij toegang hebben tot passende loopbaanbegeleiding en ondersteuning.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Als juist het doel het vergroten van de kansengelijkheid is, dan mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen verschillende groepen jongeren. Vanuit dit beoogde doel moet het recht op nazorg gelden voor zowel de kwetsbare mbo student alsook de schoolverlaters uit het PrO en VSO. Anders werkt het de kansenongelijkheid juist in de hand. Bij uitbreiding van wettelijke taken hoort bijpassende bekostiging. Net als in het mbo hoort dit dus ook voor PrO en VSO extra bekostigd te worden. Vanuit lokale projecten als Van school naar werk wordt in onze arbeidsmarktregio met incidentele middelen (ESF) in gezet op loopbaanoriëntatie- en begeleiding van (kwetsbare) jongeren vanuit de MBO-doelgroepen en het PrO-VSO met uitstroomprofiel arbeid. Hieruit blijkt dat er zeker behoefte is aan loopbaanoriënatie- en begeleiding voor deze jongeren. Een wettelijke verankering met bijhorende structurele middelen, die echt bij de jongeren terecht komen, zou hieraan bijdragen.