Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Arnhem
Datum 6 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het is positief dat er een structurele aanpak wordt geïmplementeerd voor de bestrijding van jeugdwerkloosheid. Echter, het is verontrustend dat het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro) geen plaats hebben gekregen in deze wet, zowel op inhoudelijk als budgettair gebied.
Het niet betrekken van schoolverlaters uit het vso en pro zal resulteren in het ontbreken van een integrale aanpak. Juist deze jongeren hebben het meeste baat bij goede loopbaanbegeleiding, ook nadat ze de school hebben verlaten. Het is essentieel om hen de juiste ondersteuning te bieden bij het vinden van passende werkgelegenheid en het ontwikkelen van hun vaardigheden.
Een belangrijke overweging is of we deze aanpak kunnen blijven organiseren op de schaal van de arbeidsmarktregio's. Het vso en pro zijn inmiddels georganiseerd op deze schaalgrootte, en het is van cruciaal belang om de aansluiting tussen deze scholen en de werkgevers in de regio te behouden en uit te breiden. Werkgevers zijn over het algemeen goed bekend met de structuur van de Arbeidsmarktregio's, en het is van groot belang dat zij actief betrokken blijven bij de inspanningen om jeugdwerkloosheid te verminderen.
Om een inclusieve aanpak te waarborgen, is het van groot belang dat het vso en pro betrokken worden bij de wetgeving en beleidsmaatregelen met betrekking tot jeugdwerkloosheid. Deze jongeren verdienen gelijke kansen en ondersteuning bij het betreden van de arbeidsmarkt. Het is noodzakelijk om zowel inhoudelijk als budgettair rekening te houden met de unieke behoeften van deze groep en ervoor te zorgen dat zij toegang hebben tot passende loopbaanbegeleiding en ondersteuning, zowel tijdens als na hun schooltijd.
Het opnemen van het vso en pro in de wetgeving zal een belangrijke stap zijn naar een inclusieve aanpak van jeugdwerkloosheid. Het zal ervoor zorgen dat jongeren met een speciale onderwijsachtergrond dezelfde kansen krijgen als hun leeftijdsgenoten en dat zij de juiste ondersteuning ontvangen om hun volledige potentieel te benutten op de arbeidsmarkt.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Wil graag benadrukken het belang van gelijke nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs in vergelijking met loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in het wetsvoorstel.

Niet alleen de leerlingen hebben baat bij goede nazorg maar juist de werkgevers! Zij staan te springen om goede, betrouwbare werknemers. Maar dan moet de begeleiding wel goed geregeld zijn! Het liefst door job- of lifecoaches of de combinatiefunctionaris Arbeid (bijlage) zoals ingezet wordt in de regio Midden-Gelderland die de jongeren goed kennen. En dat zijn in veel gevallen de stage-, trajectbegeleiders van de scholen. Zij zitten in de relatie.

Het benadrukt dat niet alleen de leerlingen, maar ook werkgevers profiteren van goede nazorg. Om ervoor te zorgen dat jongeren betrouwbare werknemers worden, is het belangrijk dat de begeleiding goed geregeld is. Het inzetten van job- of lifecoaches of combinatiefunctionaris arbeid, die de jongeren goed kennen, kan hierbij helpen. In veel gevallen zijn stage-, trajectbegeleiders van de scholen bekend met de jongeren en kunnen zij een waardevolle rol spelen bij het bieden van nazorg.
Nadrukkelijk wil ik wijzen op de grote ondersteuningsbehoefte van de groep jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, ondanks hun beperkte onderwijstijd. Het is onbegrijpelijk dat naschoolse begeleiding voor deze groep nog steeds niet is geregeld. Door de nazorgtaak gelijk te trekken met loopbaanbegeleiding voor het mbo, kan er beter voldaan worden aan de ondersteuningsbehoefte van deze jongeren.

Graag wil ik pleiten om de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk te trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo. Dit is belangrijk vanwege de voordelen voor zowel de leerlingen als de werkgevers, en omdat het recht doet aan de grote ondersteuningsbehoefte van deze groep jongeren. Het is essentieel om passende middelen beschikbaar te stellen om deze nazorgtaak adequaat uit te voeren.

Bijlage