Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Leiderdorp
Datum 5 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het is lovenswaardig dat de overheid op deze manier iets wil doen aan het bieden van gelijke kansen op een plek in de maatschappij waarin jongeren van waarde kunnen zijn. Het is heel begrijpelijk dat daarbij gedacht wordt in termen als ondersteuning en begeleiding. Dat hebben zeker een nodig aantal nodig. Het doel is echter dat zij uiteindelijk zelfstandig kunnen zijn. Wat dat betreft mis ik de term 'leren' nog in de tekst. Dat maakt de rol van het mbo ook logisch, want er is veel te leren in de overgang van opleiding naar werk. Deze tal is belangrijk voor de focus van de begeleiding en ondersteuning. Er is een groot verschil tussen een 'hulpvraag' en een 'leervraag'. Dat laatste zou centraal mogen staan.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Helemaal terecht dat het gelijk wordt getrokken. Ook sterk dat onderkend wordt dat er iets structureel is, omdat het onafhankelijk van de conjunctuur speelt.

Wel vraag ik mij af hoe de overheid verwacht dat het gerealiseerd gaat worden zonder extra middelen. Je hebt dan toch op iedere school minstens 1 persoon nodig met deze specifieke focus. Als de overheid een nazorgtaak ziet en deze verantwoordelijkheid aan scholen wil geven, horen daar ook de middelen bij om die verantwoordelijkheid op zich te kunnen nemen.