Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam DKP Onderwijsgroep (mevr. T.A Stove)
Plaats Hilversum
Datum 20 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
- Goed dat de aanpak voor bestrijding van de jeugdwerkloosheid structureel geregeld gaat worden. Maar waarom heeft het vso en pro geen plek gekregen in deze wet? Noch inhoudelijk, noch budgettair.
- Door schoolverlaters vso en pro niet mee te nemen zal van een integrale aanpak geen sprake zijn. Uitgerekend deze jongeren zijn het meeste gebaat zijn bij goede (loopbaan)begeleiding, ook na het verlaten van de school.
- Kunnen we dit blijven organiseren op de schaal van de arbeidsmarktregio’s? Dat is de schaalgrootte waarop vso en pro scholen inmiddels georganiseerd zijn. Maar ook de werkgevers zijn over het algemeen goed aangesloten op de structuur van de Arbeidsmarktregio’s. We moeten vooral die aansluiting houden en uitbreiden.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
- Uit alles blijkt dat het voorkomen van uitval door goede nazorg voor alle partijen beter is dan achteraf repareren van iets dat niet mis had hoeven te gaan. Vanzelfsprekend moet de nazorgtaak voor vso en pro rechtgetrokken worden met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo. En dan natuurlijk inclusief bijbehorende bekostiging voor de duur van één jaar. Bij uitbreiding van wettelijke taken hoort bijpassende bekostiging. Net als bij het mbo.
- Als het beoogde doel het vergroten van de kansengelijkheid is, dan mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen verschillende groepen jongeren. Vanuit dit beoogde doel moet het recht op nazorg gelden voor zowel de kwetsbare mbo student alsook de schoolverlaters uit het pro en vso. Anders werkt het de kansenongelijkheid juist in de hand.
- Niet alleen de leerlingen hebben baat bij goede nazorg maar juist de werkgevers! Zij staan te springen om goede, betrouwbare werknemers. Maar dan moet de begeleiding wel goed geregeld zijn! Het liefst door job- of lifecoaches die de jongeren goed kennen. En dat zijn in veel gevallen de stagebegeleiders van de scholen. Zij hebben de relatie.
- We hebben het hier over de groep jongeren met de kortste onderwijstijd maar de grootste ondersteuningsbehoefte! En juist voor die groep wordt naschoolse (loopbaan)begeleiding nu voor de zoveelste keer weer niet geregeld. Onbegrijpelijk.