Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam G. Blok
Plaats Rijnsburg
Datum 4 juli 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik vind het een heel goed wetsvoorstel. De regie beleggen op de plek waar de jongeren zijn.

Vergeet niet dat deze nazorg al op school begint. Jongeren die vaak later moeite hebben met het vinden van een stage , hebben vaak ook later moeite met het vinden van een baan. Veel kansen liggen in het hybride opleiden van studenten (onderwijs met/in het bedrijfsleven)
Daarnaast is een klik tussen student en begeleider een van de succesfactoren en levert elke extra schakel/ (warme) overdracht weet nieuwe uitdaging op.
Idee om pas uit te schrijven bij een inschrijving van een vervolgopleiding, een baan en/of bijzondere omstandigheden door school icm leerplicht en zorg. (Kpi is duur tot duurzame plaatsing)

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Heel goed om alles gelijk te trekken! Dit maakt het vormen van beleid, spreken van dezelfde taal en het vergroten van kansengelijkheid, een stuk makkelijker.
Daarnaast nog een aandachtspunt voor contractonderhandelingen en het vertegenwoordigen door bijv een vakbond (vaak door financiën en niet weten wat de taken zijn niet lid)

Tevens pleit ik ervoor om ook niveau 3 en 4 studenten dezelfde kans te geven en moeten we af van verschillen per postcode en arbeidsmarkt! Waar ligt het basisniveau van de dienstverlening van school, gemeenten en rmc?