Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam (E. J. de Vries)
Plaats Amsterdam
Datum 7 september 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.

Reactie van het Samenwerkingsverband op het wetsvoorstel “Van school naar Duurzaam Werk”
Algemeen
Het doel van deze wet is het verbeteren van de begeleiding van jongeren met een risico op een afstand tot de arbeidsmarkt. De wet wil op deze manier de kansengelijkheid van deze jongeren bevorderen op hun vaak risicovolle weg naar duurzame economische zelfstandigheid. Wij stemmen daar van harte mee in. Het is dan van het grootste belang dat alle jongeren daarbij worden ondersteund. Dus ook de jongeren die uitstromen uit het VSO onderwijs, het praktijkonderwijs, en uit de Pro-ROC route. Dat zien wij nog niet terug in de wet. Wij sluiten ons aan bij de reactie van de sectorraad praktijkonderwijs.
De Pro - ROC route in Amsterdam
• In de regio Amsterdam is er de PRO- ROC-route, een samenwerking tussen het VO en het MBO, die ervoor zorgt dat praktijkschool leerlingen en leerlingen uit het VSO hun MBO Entree diploma kunnen halen. Deze wordt vormgegeven op een wijze waarbij in het laatste leerjaar van het praktijkonderwijs de leerlingen ingeschreven blijven staan in het praktijkonderwijs en ook ingeschreven staan als extraneus op het mbo (dubbele inschrijving).
De status van extraneus geeft geen recht op financiering binnen het bekostigde stelsel van het MBO. De verantwoordelijkheid voor de nazorg na het behalen van hun entree diploma ligt daarom in de onderlinge afspraken op dit moment ook bij het praktijkonderwijs. Circa 80% van alle praktijkschoolleerlingen volgt de Pro-ROC route, voor VSO leerlingen is dit veel minder.
Onze reactie/vragen bij deze wetsvoorstel
Onze vragen:
• Gaan de PRO-ROC /extraneus leerlingen ook onder deze nieuwe wet vallen? De wetstekst spreekt over studenten en gediplomeerden uit het MBO. Onze PRO-ROC leerlingen behalen dus een MBO Entree diploma.
• Als dat niet het geval is, is er dan geen sprake van rechtsongelijkheid tussen regulier ingeschreven entree leerlingen en entree leerlingen die als extraneus via de pro -roc route staan ingeschreven een entree diploma behalen in het mbo?
• In de brief van minister Dijkgraaf van 3 juli 2023 staat “samenwerking praktijkonderwijs en mbo-entree wettelijk verankeren” Inspelend op dit wetstraject is de vraag of deze wettelijke verankering aan kan sluiten bij de gelijkstelling van de extraneus status van de Pro- leerlingen, waardoor de praktijkscholen ook recht kunnen krijgen op bekostiging LOB en bekostiging nazorg voor de leerlingen.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Dank voor deze belangrijke vraag. Wij denken als samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam dat leerlingen die het VSO en het praktijkonderwijs verlaten deze loopbaanbegeleiding net zo hard nodig hebben als gediplomeerden uit het MBO. Uit het oogpunt van de doelen van de wet, voorkomen van jeugdwerkloosheid, ligt het zeer voor de hand juist de meest kwetsbare doelgroep, de VSO en praktijkschool leerlingen, extra te begeleiden van school naar werk. Scholen proberen dit in de huidige praktijk ook al te doen, en samen met de gemeente proberen wij daarbij te ondersteunen. Het komt echter als zeer onrechtvaardig over, dat de regering wel geld beschikbaar stelt voor de begeleiding van gediplomeerden uit het MBO, maar niet voor de leerlingen die bij VSO en praktijkschool uitstromen. Wij vinden het onbegrijpelijk dat uit het oogpunt van kansengelijkheid niet gewoon gekozen wordt voor het investeren in extra inzet voor juist de meest kwetsbare groep.