Wet van school naar duurzaam werk
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amersfoort |
Datum | 24 augustus 2023 |
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.We zijn zeer positief over het feit dat begeleiding naar werk een structurele taak wordt voor MBO scholen. Bovendien zijn we positief over het feit dat de aanpak VSV en jeugdwerkloosheid in één programma komt. Wel zien we dat het wetsvoorstel op een aantal punten kan worden verscherpt:
Bij de loopbaanbegeleiding is er onduidelijkheid over de rollen en verantwoordelijkheden van de mbo’s, en de gemeentelijke afdelingen RMC en Werk en Inkomen. Het is goed dat er een overlap mogelijk wordt tussen verschillende betrokkenen zodat de juiste begeleiding wordt geboden. Maar zorg dat de plek en inhoud van de inspanningsverplichting, dan wel resultaatverplichting goed omschreven is, dit om te voorkomen dat de leerling / student tussen wal en schip terechtkomt.
Mede doordat er – naar onze mening zeer onverstandig – gekozen wordt om de uitkering naar de scholen in de lumpsum te doen, is er vanuit het programma zo geen sturing op samenwerking en de mate van inspanning mogelijk.
Een behoorlijk deel van de (mbo)leerlingen wil na school niets meer met de school te maken hebben. Ook nu wijzen zij vaak het verzoek tot contacthouden / deelname aan alumnibeleid af. Mocht er ook geen sprake zijn van werk of vervolgopleiding, dan pakt de gemeente de ex-leerling uiteraard op. Maar de scholen hebben de financiering (niet herleidbaar in de lumpsum). Hoe wordt dit (financiële) risico afgedekt?
Overgangsrecht loopbaanbegeleiding: Na overstap van mbo 2 naar mbo 3 of 4 valt een leerling uit: deze jongeren raken bij dit wetsvoorstel in de nazorg/begeleiding uit beeld. Wat is dan van toepassing op deze leerling?
U geeft aan dat de wet en financiering in augustus 2025 in gaat. Zoals altijd gaat de kost voor de baat uit: om de regelingen inclusief de nazorg/loopbaanbegeleiding over het schooljaar 2024-2025 in te regelen is geld nodig, het dekken van de zogenoemde frictiekosten. Tenzij het uw bedoeling is dat we vanaf augustus ’25 gaan starten met de voorbereiding en invoering van de nieuwe wetgeving, waarbij de loopbaanbegeleiding en het oprekken van de leeftijdsgrens pas gaat gelden vanaf het schooljaar 2025-2026. Kunt u hier helderheid over geven?
Vraag2
Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Wij zijn positief over het gelijktrekken van het pro en vso met dit wetvoorstel. Wordt de gegevensuitwisseling voor deze scholen dan ook geregeld? Veel doen het al, het is goed om de scholen die dit niet doen in beweging te krijgen. Een gebrek aan financiering daarvan zal niet helpen. In de memorie ven toelichting wordt gesproken over nazorg (5.2.5) Ook voor deze groep is de ‘verbreding’ van nazorg naar loopbaanbegeleiding wenselijk.