Wet van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam NRTO (M.B. van Trigt)
Plaats Utrecht
Datum 9 september 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk bevat goede elementen, maar gaat voorbij aan wat de branche van private opleiders sector kan bieden in deze. Voor een optimale begeleiding van de studenten is het belangrijk dat er in het wetsvoorstel niet alleen wordt gedacht in termen van de publiek bekostigde route, respectievelijk een werkroute, maar dient er ook ruimte te worden opgenomen om buiten deze hokjes te treden.
Gespecialiseerde private opleiders, aangesloten bij de NRTO, zijn al langere tijd in staat om samen met de regionale arbeidsmarktdienstverlenende partijen deze jongeren een duurzame start op de arbeidsmarkt te bieden.
Zij passen niet in de hokjes van dit wetsvoorstel, bijvoorbeeld omdat ze geen erkend onderwijs aanbieden, en kunnen ook geen aanspraak maken op een reële vergoeding. Dat is een gemiste kans in deze.

Vraag2

Vindt u dat de regering de nazorgtaak voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs gelijk moet trekken met de taak voor loopbaanbegeleiding voor het mbo, zoals geformuleerd in dit wetsvoorstel?
• De wettelijke grondslagen voor nazorg in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs worden daarmee vergelijkbaar met de wettelijke taak voor loopbaanbegeleiding voor mbo entree en bol niveau 2 studenten.
• Via voorgestelde wetswijziging worden de scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs verplicht om leerlingen die de school verlaten, en niet doorstromen naar het vervolgonderwijs, tot maximaal één jaar na het behalen van het diploma te adviseren en te begeleiden bij het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid.
• Hiervoor komen – naast de € 2 mln. voor netwerkcoördinatoren – geen extra middelen beschikbaar.
Het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk bevat goede elementen, maar gaat voorbij aan wat de branche van private opleiders sector kan bieden in deze. Voor een optimale begeleiding van de studenten is het belangrijk dat er in het wetsvoorstel niet alleen wordt gedacht in termen van de publiek bekostigde route, respectievelijk een werkroute, maar dient er ook ruimte te worden opgenomen om buiten deze hokjes te treden.
Gespecialiseerde private opleiders, aangesloten bij de NRTO, zijn al langere tijd in staat om samen met de regionale arbeidsmarktdienstverlenende partijen deze jongeren een duurzame start op de arbeidsmarkt te bieden.
Zij passen niet in de hokjes van dit wetsvoorstel, bijvoorbeeld omdat ze geen erkend onderwijs aanbieden, en kunnen ook geen aanspraak maken op een reële vergoeding. Dat is een gemiste kans in deze.