Wet van school naar duurzaam werk
Reactie
Naam
|
Patrick Hallink
|
Plaats
|
Winterswijk
|
Datum
|
7 juli 2023
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Niemand kan tegen een wet zijn waarmee er aandacht blijft voor jongeren voor wie het huidige systeem tekort schiet. Maar het blijft schuren om ook vandaag weer te horen dat pro en vso leerlingen, op een paar marginale en boterzachte onderdelen na, nog steeds hun plek moeten bevechten in deze wet. Dat blijft een koude constatering en in schril contrast met het beoogde doel van de wet. Terwijl het écht een gezamenlijke maatschappelijk uitdaging is om ook deze jongeren langdurig mee te kunnen laten doen in de wereld waarin anders zijn vaak nog de norm is.
Daarnaast twee punten ter aanvulling:
1) Als er geen middelen vrijgemaakt worden voor verdere loopbaanbegeleiding (voorheen nazorg) van pro en vso leerlingen, dan biedt deze wet onvoldoende oplossingen voor de grote groep jongeren die na het verlaten van het vso en pro uitvallen. Simpelweg omdat er vooralsnog geen budget is, maar ook niet helder is wie deze jongeren straks op gaat pakken. Dat wordt overgelaten aan de (soms wel 30) samenwerkende partners in 35 (of 44) regio's. En daar zit een groot uitvoeringsrisico. Niet omdat organisaties of mensen niet willen samenwerken, maar omdat iedereen op een veld staat waar ze zelf de kadastrale kaart nog moeten intekenen. Los van de sterk uiteenlopende taakopvattingen van de verschillende organisaties. Dat wordt op z'n minst veel gedoe en tijdverlies. Daar is winst te behalen door vooraf een goed overzicht te maken van de nieuwe wettelijke taken én de zwaluwstaartmomenten tussen alle betrokken partijen in de regio goed in beeld te brengen.
2) Ten tweede is een wet een wet. En gaat over het 'wat'. De 'hoe' vraag is spannender. Bijvoorbeeld over wie het estafettestokje van de andere partij overneemt in de begeleiding van al deze verschillende jongeren? En wie zorgt voor de samenhang tussen het economisch, sociaal en onderwijsbeleid? En voor goede, valide cijfers in de regio op basis waarvan betrokken partijen goede, samenhangende plannen kunnen maken?
Maar het succes van de beoogde wet is voor een groot deel afhankelijk van de samenwerking in de regio. Laten we met name daarmee aan de slag gaan, voor alle jongeren. Dus ook van het vso het pro. En zorgen voor een loopplank die lang genoeg is om het schip te bereiken. Inclusief de daarbij horende verantwoordelijkheden en de daarbij horende middelen. En hen daarbij gelijktrekken met alle andere jongeren die het nodig hebben.