Publieke consultatie Joint Letter of Intent met Tata Steel
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Santpoort |
| Datum | 8 november 2025 |
Vraag1
Met deze consultatie kunt u reageren op de Joint Letter of Intent tussen de Nederlandse overheid en Tata Steel. U kunt tot en met 19 december 2025 reageren. Artikelen 3, 6, en 7 van de JLoI gaan over de beoogde doelen, projecten en de beoogde financiering en zijn daarom naar verwachting het meest relevant voor u.Wij zijn in het bijzonder geïnteresseerd naar uw reactie op één of meerdere van de volgende vragen:
1. Reageert u als omwonende, werknemer van Tata Steel, bedrijf, maatschappelijke organisatie, overheidsinstantie of als betrokken burger?
2. Wat vindt u van de gestelde doelen in de Joint Letter of Intent met Tata Steel (artikel 3)?
3. Wat vindt u van de gekozen projecten om Tata Steel te verduurzamen en de gezondheid te verbeteren (artikel 6)?
4. Wat vindt u van de verhouding van het voorgenomen subsidiebedrag tot de doelen en projecten van de Joint Letter of Intent (artikel 7)?
5. Als u namens een bedrijf reageert, wat is volgens u het effect van de voorgenomen subsidie op de concurrentie tussen bedrijven?
Ik reageer als betrokken inwoner van de gemeente Velsen.
De gestelde doelen van de Jloi zijn ambitieus maar ook realistisch een naar mijn mening haalbaar.
De projecten zijn goed overwogen en de businesscases doorgerekend. Hetgeen zal leiden tot een betere leefomgeving en schonere lucht.
De benodigde investeringen zijn naar mijn mening nodig en op termijn ook zeker renderend. De manier om groen staal te maken en de markt van een duurzaam alternatief te voorzien. Groen staal zal bv voor de verkoopprijs van de auto niet meer dan een paar procent bedragen, waardoor de klanten bereid zullen zijn mee te betalen en deze investering zich laat terugverdienen. Het benodigde investeringen om dit te bereiken zijn fors voor een individueel bedrijf. Vandaar dat ik er een voorstander van ben dat de overheid deze verduurzaming helpt versnellen.
Overigens loopt staalproductie in NL al tegen een achterstand aan vanwege de hoge energieprijzen (met name transportkosten) en de CO2-heffingen tov buitenland. Enige compensatie door de voorgenomen subsidie lijkt mij meer dan redelijk vanwege level playing field. Ook vanwege onze autonomie en onafhankelijk te zijn van andere landen die staal maken is het vanuit "veiligheid" ook gewenst de staalindustrie in eigen land te hebben.
Kortom, gewoon doen overheid. Ook vanwege de 9.000 banen die hiermee blijven behouden en daardoor niet in een duur sociaal vangnet terecht komen. Dat is winnen winnen winnen.