kansspelen op afstand
Reactie
Naam | IUCN NL (M.T. van der Pas) |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 16 juli 2013 |
Vraag1
1) Graag uw reactie op het wetsvoorstel en bijbehorende memorie van toelichting.De baten van de Goede Doelenloterijen zijn essentieel voor de kracht van maatschappelijke organisaties in Nederland. Dankzij een gebalanceerd en uniek systeem snijdt het mes aan twee kanten. Het gaat echter om een fragiele balans die het huidige wetsvoorstel niet in stand zal weten te houden.
IUCN NL maakt zich zorgen over mogelijke effecten van de wijziging van de Kansspelenwet op de afdrachten aan goede doelen. Nederland heeft een unieke traditie van fondsenwerven voor goede doelen met loterijen. Het maatschappelijk belang van de loterijbijdrage voor goede doelen is zeer groot: jaarlijks 750 miljoen euro voor de samenleving, in de vorm van afdrachten en belasting. Bijna 30 (afgelopen jaar 29) natuur- en milieu organisaties geld ontvangen uit de loterij, afgelopen jaar gezamenlijk een bedrag van 94 miljoen euro, sinds de start van de Nationale Postcode Loterij in 1990 maar liefst 1,5 miljard euro.
Zo runt IUCN NL met steun van de Nationale Postcode Loterij een programma voor de aankoop van bedreigde natuur in zuidelijke landen. Het fonds stelt lokale natuurorganisaties in staat om eigenaar te worden van lokale natuurgebieden en deze te beschermen. De gebieden die worden aangekocht kennen een enorme biodiversiteit. In Borneo bijvoorbeeld leven tal van bijzondere dieren die nergens anders ter wereld voorkomen. Dankzij de Nationale Postcode Loterij worden deze bedreigde ecosystemen op een effectieve manier beschermd en behouden voor de toekomst. Sinds 2001 heeft het fonds de aankoop van ruim 27.000 hectare mogelijk gemaakt.
Geef de Goede Doelenloterijen de ruimte om ons deze steun te kunnen blijven bieden en heb aandacht voor de vraag of nieuwe toetreders op de markt deze rol ook zullen of kunnen vervullen.
Vraag2
2) Wat is uw beeld bij de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen, in het bijzonder t.a.v.a) het voorkomen van kansspelverslaving
b) b) de vergunningsvoorwaarden t.a.v. de organisatie en bedrijfsvoering van kansspelaanbod.
Wij maken ons zorgen om een te grote verschuiving in deelnemers van "artikel 3 loterijen" (= loterijen die afdragen aan het algemeen nut) en andere kansspelen. Dit kan beheerst worden door het advies van de Adviescommissie Kansspelen via internet te volgen (2010): "Gezien de uitgangspunten van het kansspelbeleid moet dit regime uitgaan van een beperkt aantal vergunningen, die aan een termijn zijn gebonden en periodiek worden toegewezen via een open en transparante procedure".
Vraag3
3) Graag uw reactie op de voorgestelde fiscale maatregelen, in het bijzonder ten aanzien van de tariefdifferentiatie, de aanpassing van de prijzenvrijstelling en de verschuiving van de belastingplicht bij kansspelautomaten.Ook de online kansspelen zouden minimaal 40 procent aan goede doelen moeten afdragen. De ongewenste neveneffecten van de verplichte afdrachten zijn volgens ons onvoldoende onderbouwd en kunnen ook juist de andere kant op werken. Mocht het Kabinet anders besluiten dan dringen we erop aan de genoemde evaluatie al vast te leggen. Ook moeten de goede doelen niet alleen werkzaam zijn op het gebied van sport, cultuur, maatschappelijk welzijn of volksgezondheid. Ook natuur, milieu en duurzaamheid hierbij genoemd moeten worden.
Houd bij de invoering van nieuwe loterijmogelijkheden in de gaten dat de afdracht aan goede doelen op peil blijft, onder meer door de kansspelbelasting voor de goede doelen loterijen niet te verhogen.