Wijziging van het Kentekenreglement in verband met het kentekenen van bijzondere bromfietsen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Uithoorn |
Datum | 21 april 2023 |
Vraag1
Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij het wijzigingsbesluit van het kentekenreglement en/of de toelichting?In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in de volgende onderwerpen:
Is de voorgestelde overgangstermijn van twaalf maanden voldoende voor u?
Vindt u de kosten redelijk?
Hoe kunnen de eigenaars van bijzondere bromfietsen het beste worden bereikt?
Ik vind het een goed initiatief om lichte elektrische voertuigen verplicht van een kenteken tevoorzien.
Ik begrijp niet waar het getal van 3750 voertuigen vandaan komt. Waarschijnlijk rijden er in mijn regio al meer.
Onduidelijk uit bijgevoegde stukken is welke voertuigen dit nou eigenlijk betreft.
Ik adviseer om in ieder geval ook de fatbikes onder dit regime te laten vallen. Fatbikes zien eruit als brommers, rijden net zo hard als brommers, en zijn vaak voorzien van een schakelaartje waardoor te berijder niet eens hoeft te fietsen.
Combineer dit dan ook gelijk met een helmplicht voor de berijders van deze voertuigen en een aparte motorrijtuigen aansprakelijkheidverzekering.
Een verplichte verzekering zou dan ook een goede zaak zijn voor deze voertuigen, omdat de kosten van ongeluk nu op de normale aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren drukt.
De noodzaak om elektrische stepjes van een kenteken te voorzien zie ik echter niet.
Maak het gewoon mogelijk om deze via een verzekeraar apart te verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid. Een QR code of een verzekeringsplaatje zou wat mij betreft dan voldoende zijn.
Voor al deze voertuigen een minimum leeftijd van 16 jaar, zodat we niet basisschool leerlingen van 10 a 11 jaar op deze dingen door het verkeer zien jagen met alle verkeersonveilige effecten van dien.