Wijziging van het Kentekenreglement in verband met het kentekenen van bijzondere bromfietsen
Reactie
Naam | Legaalrijden.nl (Hector Nieman) |
---|---|
Plaats | Delft |
Datum | 21 april 2023 |
Vraag1
Heeft u opmerkingen en/of suggesties bij het wijzigingsbesluit van het kentekenreglement en/of de toelichting?In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in de volgende onderwerpen:
Is de voorgestelde overgangstermijn van twaalf maanden voldoende voor u?
Vindt u de kosten redelijk?
Hoe kunnen de eigenaars van bijzondere bromfietsen het beste worden bereikt?
Uit een representatieve peiling van Legaalrijden onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers blijkt dat er een ruime meerderheid is die hun LEV net zoals een fiets wil verzekeren. 83% ja / 17% nee. De overheid negeert dat. Daarnaast zijn er meer dan 24.000 mensen die een petitie van Legaalrijden hebben getekend die ook tegen een kentekenplicht zijn en hun LEV via een AVP wil verzekeren.
In de rest van de Europese lidstaten zijn LEVs zoals de e-step verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) net al een fiets. Dat werkt prima. Het bijzondere bromfiets model met kenteken wat nu gerecycled is, is geen innovatieve nieuwe wetgeving. Het is omslachtig en zorgt voor gebruikers alleen maar voor meer kosten. Als je dan perse wil dat verzekeraars wat kunnen verdienen stel een LEV dan gelijk aan een scootmobiel. Dan kunnen gebruikers een LEV kopen en meteen verzekeren zonder een kenteken aan te vragen. De kosten zijn ook te overzien en vergelijkbaar met een gemiddelde AVP verzekering. Op die manier kan je het gebruik ook monitoren.
Het argument van de overheid gebruikt is dat je op die manier de ongevallen met LEVs beter kan monitoren. Dat is ook onzin want op een fiets zit ook geen kenteken en daar weten we dankzij het Letsel Informatie Systeem (LIS) ook prima wat daar allemaal mis gaat. Sterker nog we weten zelfs nu al dankzij het LIS hoe de ongevallen met de e-step in Nederland zijn. Dat systeem werkt al, zonder kenteken.
Zie ook: https://legaalrijden.nl/blog/eerste-cijfers-over-ongevallen-met-e-step-en-esk8-in-nederland/
Het komt er op neer dat er een registratie- en kentekenplicht komt voor bijzondere bromfietsen. Een LEV is geen LEV maar een bijzondere bromfiets, net als nu. Dit was een goede mogelijkheid om het nu eindelijk eens goed te regelen maar door onkunde bij de overheid en de Tweede Kamerleden zitten we nu opgescheept met een gedrocht wat innovatief vervoer van de weg zal houden.