Regeling veiling niet-landelijke FM-vergunningen

Reactie

Naam M.H. van Kampen
Plaats Breda
Datum 21 oktober 2020

Vraag1

Kunt u zich vinden in de bijgevoegde regeling en de daarin opgenomen bepalingen?
Ik heb mijn zienswijze verwoord in een column:

Een echt commerciële jongen gaat publiek

Wie op korte termijn in Breda of Etten-Leur een lokaal radiostation wil starten, kan nu z’n slag slaan. Het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat verkoopt in Breda FM 94.8 MHz (500 watt) en in Etten-Leur FM 94.5 MHz (630 watt). De etherfrequenties worden via een veiling aan de man gebracht. Rechtspersonen die van het Commissariaat voor de Media een vergunning hebben gekregen voor commerciële omroep, kunnen meedingen.

Wie zo’n etherfrequentie in z’n bezit krijgt, dient het commissariaat jaarlijks ruim 3.500 euro toezichtskosten te betalen. Voor dat geld houdt de mediapolitie een oogje in het zeil en legt bij overtreding van de Mediawet boetes op. Daarnaast mag je als commerciële radiozender een duit in het zakje doen bij onder meer Buma/Stemra. En daar houden de kosten niet op.

De ‘niet landelijke FM-vergunningen’ die het ministerie uitgeeft, hebben een looptijd van krap twee jaar. Of je daarna nog kan uitzenden is onduidelijk. Maar als je te veel geld hebt en dit in korte tijd denkt te kunnen vermenigvuldigen… Dit is je kans!

Voor verstandige mensen is het misschien beter een ‘intelligente lockdown’ aan te houden van twee jaar. Dan kun je voor een fractie van de kosten een gooi doen naar de publieke lokale omroepvergunning in Breda. En behalve een FM-etherfrequentie krijg je er in dat geval voor een habbekrats een televisiekabelkanaal bij. Bovendien spekt het Rijk je via de gemeente jaarlijks met ruim honderdduizend euro subsidie.

En nee, publiek lokaal hoeft niet in de vorm van een soort sociale werkplaats ofwel met vrijwilligers. Dat zijn die mensen die het weliswaar goed bedoelen, maar waar jij weinig of niets mee kunt. Het mag ook best met professionals, dat is niet verboden. Van de mediapolitie zul je ook geen last hebben. Publieke lokale omroepen kunnen immers alle regels aan hun laars lappen, zonder dat er ooit een haan naar kraait.

Nee, op de lokale markt gaat een echt commerciële jongen gewoon publiek. Want de kosten die je dan bespaart… Man, man, man, je boekhouder zal schateren!