Wetsvoorstel kleine klassen
Reactie
Naam
|
KSU (N van den Burg)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
13 januari 2016
|
Vraag1
Wat is uw reactie op het voorstel?
positief.
Ik heb nu een kleuterklas met 29 leerlingen waarin 7 verschillende nationaliteiten zitten. Een hoogbegaafd jongetje, meisje met spraakachterstand, een jongen die hooggevoelig is en..... ik kan nog wel ff doorgaan. De start van het schooljaar begonnen we al met 25 kleuters. Ik merk dat ik niet alle kinderen kan voorzien van hun basisbehoeftes. Plus dat ik veel oudergesprekken aan het voeren ben. Daarbij zijn we minder uren per week gaan draaien waarbij ik ervaar dat ik minder tijd ik heb om mijn lessen goed voor te bereiden. Want naast de gesprekken met ouders moet ik die allemaal vastleggen in het leerlingvolgsysteem. Wat ook heel veel tijd kost is het beantwoorden van mail, dit wordt vaak onderschat. Wij hebben portfolio's i.p.v. rapporten. Ik denk niet dat ik alle basisverslagen kan schrijven in mijn werktijd. Maar ik wil toch een mooi portfolio voor ieder kind afleveren en ga daardoor toch aan het werk in eigen tijd. Dus als er minder kinderen in de klas zitten en/of meer hulp in de klas dan weet ik zeker dat ik meer rust ga krijgen! Het voelt in ieder geval al heel goed dat jullie een wetsvoorstel indienen!!
Vraag2
Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
Meer hulp in de klassen zodat kinderen ook in kleine groepjes hulp krijgen. Meerdere soorten hulp in de klas. Zoals bijvoorbeeld als er kinderen met faalangst zijn dat die geholpen worden d.m.v. dramalessen. Logopediste die de kinderen uit de klas haalt maar ook kinderen observeert in de de klas. Ook een motoriekspecialist en zo zijn er nog zzoveel meer. De kinderen meer in de klas helpen i.p.v. daarbuiten.