Wetsvoorstel kleine klassen

Reactie

Naam PCB De Grondtoon, Bunschoten (Aline Timmer-van den Heuvel)
Plaats Putten
Datum 11 januari 2016

Vraag1

Wat is uw reactie op het voorstel?
Over de klas grootte is al veel en lang gesproken. Ik ben van mening dat de klas grootte niet veel doet met de onderwijs kwaliteit. In een prettige klas van 31 (zoals ik nu heb in groep 3) kom ik meer toe aan een kwalitatief goed onderwijsaanbod dan in een groep van 19 (zoals ik 2 jaar terug had) met 10 zorgleerlingen!
Het aantal leerlingen in je groep doet zeker wel wat met de werkdruk, daar ben ik het absoluut mee eens. 31 toetsen nakijken of 19, 31 ouders spreken of 19, ja, dat verschil is groot. Voor een grote groep krijg ik wel compensatie in mijn taakuren.
Waar ik ook aan denk bij 'per direct' ingaan van de wet, wat doe ik dan met die kinderen die 'teveel' zijn? In het geval mijn groep zijn dat er 2, die mogen dan naar een aparte groep? Bij de kleuters stromen de klassen vol tot 29 en 30, groep 4 heeft er 29, combi 5/6 en 6/7 hebben er 32 en groep 8 21. Mogen alle kinderen die 'over zijn' naar groep 8? Of krijgen we dan extra geld om een leerkracht te betalen? En, welke kinderen moeten dan uit de klas? Worden ouders daar blij van?
En hoe doen we dat volgend jaar met de formatie? Krijgen we dan extra geld? Onze formatie is met veel puzzelen, gesprekken met leerkrachten en ouders en zoeken naar ondersteuningen voor elkaar gekomen. Daar komt dan, na aanname van deze wet, nog een maximale groepsgrootte bij?
Ik zie het nog niet zitten, sorry.

Vraag2

Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
- denk aan hoe het met de formatie moet gaan, zeker bij kleine scholen of scholen die te maken hebben met krimp.
- liever zie ik een max aan zorg leerlingen in een groep, daar hebben we in de praktijk meer 'last' van
Tip:- boor een extra potje aan voor geld voor leerkrachten en het groepsgrootte en werkdruk probleem is nagenoeg opgelost!