Wetsvoorstel kleine klassen

Reactie

Naam gepensioneerd sinds december 2015 (T.H. Speelman)
Plaats Delfzijl
Datum 7 januari 2016

Vraag1

Wat is uw reactie op het voorstel?
Positief,omdat het een relatie legt tussen de grootte van een groep versus de benodigde aandacht.
Bovendien zit er in een groep vaak een aantal kinderen dat een specifieke,individuele aanpak nodig heeft.

Vraag2

Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
M.i. is vooral de complexiteit in een groep belangrijk: de hebt kinderen die goed presteren,die voldoende presteren,die matig-voldoende presteren,die matig presteren,die onvoldoende presteren en kinderen die een individuele leerlijn hebben. Dat zijn al 6 verschillende niveaus binnen een groep,die allemaal adequaat onderwijs moeten hebben.
Voorbeeld: als ik een rekenles geef van pakweg een uur,dan moeten de goed presterende kinderen aan de slag kunnen, de voldoende ook. Ik moet met de zwakkere kinderen verlengde instructie doen en ook het kind met de eigen leerlijn heeft aandacht nodig. Als ik de instructie heb gegeven aan de kinderen die moeite hebben met de leerstof en ik ben ook bij het kind met de eigen leerlijn langsgeweest,dan moet ik nodig weer naar de goede leerlingen om hen hulp en feedback te geven.
Hoe groter de groep,hoeveel meer kans dat je steken laat vallen.