Wetsvoorstel kleine klassen

Reactie

Naam Dhr. J Duinkerken
Plaats Slijk-Ewijk
Datum 19 januari 2016

Vraag1

Wat is uw reactie op het voorstel?
In principe ben ik helemaal voor kleinere groepen. Meer aandacht voor het individuele kind, meer rust in de groep. Er zou wel ruimte moeten zijn om combinatie-groepen te kunnen voorkomen, maar hier moeten dan wel extra handen tegenover gezet worden. Zie suggesties.

Vraag2

Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
Het lastige vind ik de harde grens. Aan de ene kant mag de directe leerkracht-leerlingratio van mij naar 27, een lager uitgangspunt voor het afbouwen. In de tweede plaats vind ik het goed dat er de mogelijkheid komt om boven het voorgestelde doel van 23 uit te kunnen komen, door bijvoorbeeld extra handen in de groep daar in te koppelen.

Voorbeeld:
Een school heeft 18 leerlingen in groep 8, 23 leerlingen in groep 7, 28 leerlingen in groep 6 en 22 leerlingen in groep 5. Groep 6 heeft een te hoog leerkracht-leerlingratio en moet dus eigenlijk opgesplitst worden.
Formatie voor 2 groepen van 14 is dan zeer waarschijnlijk niet haalbaar, maar combinatiegroepen over deze 4 groepen maken, heeft zoveel meer nadelige effecten voor alle groepen, dat het eigenlijk gunstiger is om de te grote groep 6 toch bij elkaar te houden.

Mijn voorstel zou dan zijn om bijvoorbeeld overschrijdingen toe te laten als daarvoor in de plaats structurele ondersteuning in de groep voor terug komt door bijvoorbeeld onderwijsassistenten. Zij kunnen begeleiding van individuele of groepjes kinderen overnemen, alsmede ondersteuning geven in de praktische zaken voor de leerkracht bij het voor- en nawerk. Hiervoor kun kan je meer onderwijsassistent-uren voor terug krijgen dan leerkracht-uren, waardoor het per leerling al snel echt wat uren extra handen oplevert.