Wetsvoorstel kleine klassen

Reactie

Naam OBS De Lisdodde (Groepsleerkracht K Duitscher-Hollander)
Plaats Emmen
Datum 7 januari 2016

Vraag1

Wat is uw reactie op het voorstel?
Ik ben dolblij dit te lezen! Met stem heeft ze! Dit gaat al veel te lang zo. Dit schooljaar heb ik al een aantal keer bij de leidinggevende aangegeven dat ik echt aan mijn tax zit qua werkdruk. Zodra de bel om 12 uur gaat en ik de kinderen de deir uit heb gewerkt begin ik meteen met nakijken. Ten eerste, omdat er veel zorgleerlingen zijn die het nodig hebben om op korte termijn een terugkoppeling te krijgen van de gemaakte lessen. Het liefst nog dezelfde dag, aangezien de methodes zoveel van de kinderen vraagt dat ze zeer regelmatig wisselen van onderwerp, strategie of categorie. Om 13 uur weer paraat om de leerlingen de terugkoppeling te kunnen geven, om zo om kwart over 13 te kunnen starten! Om kwart over 15 gaat het ongeveer net zo, alleen nu met het 'passend onderwijs' (voorheen: weer samen naar school en nog tig andere benamingen) ben ik eerst minstens een half uur tot drie kwartier bezig om alle 'logboeken en verslagen' van de zorgleerlingen bij te werken. Daarna het nakijkwerk, de voorbereidingen en eventueel overleg met collega's. Het is echt te veel!!

Ik hoop dan ook van harte dat dit voorstel er door komt! Dan kan eindelijk iedereen weer genieten van mooi onderwijs en gaan ook de kinderen weer met plezier naar school. Zij voelen ook de druk.

Vraag2

Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
Toevallig had ik laatst een gesprek met een collega over dit onderwerp. Aangezien zij 24 lln heeft en ik 31. Tijdens de contactavonden (10 min.gesprekken) ben ik in totaal al 70 min langer bezig dan mijn collega. Dan hebben we het nog niet over de voorbereidingen voor deze gesprekken. Per leerling ben je gemiddeld zo ongeveer 1 uur bezig. Dat betekend dus dat ik 7 uur meer werk heb dan mijn collega. En dan hebben we nog niet gesproken over het nakijkwerk. Dagelijks heb ik van alle vakken, van 7 leerlingen meer nakijkwerk. Laten we voor het gemak zeggen dat het 5 vakken zijn en per vak ongeveer 2 minuten per leerling nakijkwerk. Dat is weer 10 min per leerling. Oftewel voor mij per dag 70 min meer werk.
Tijdens ons gesprek hadden we eens gespard over een passende oplossing. We hadden bedacht dat er per fulltimebaan een aantal uren staan. Als we elke leerling een gewicht geven aan tijd (afhankelijk van de zorg), dan kan de klas gebaseerd op de tijd die de leerling weegt worden samengesteld. Stel mijn klas met 31 lln heeft in totaal een gewicht van 31 uur (even voor het gemak en als voorbeeld 1 uur per kind). Dan blijft er 9 uur over aan eventueel collegiaal overleg, vergaderingen, commissies en voorbereidingen. Dan zit je op 40 uur. Een klas met 24 leerlingen weegt 24 uur. Dan blijft er 16 uur over voor de overige taken. Dan zou je kunnen zeggen de leerkracht met 16 uur kan dan een groter aandeel hebben bij de overige taken. Bijv. notulist of voorzitter bij overlegmomenten/vergaderingen. Een groter aandeel in commissies (denk aan sinterklaas, enz) of eventueel coördinator worden van een vakgebied. Zo kan de werkdruk verdeeld worden over het personeel. Ik merk nu dat er regelmatig collega's zijn die vroeg de deur achter zich dichttrekken en veel eerder klaar zijn dan de rest. Als dit 1x voorkomt is dat geen probleem, maar als dit het hele schooljaar het geval is dan frustreerd dat behoorlijk.