Wetsvoorstel kleine klassen

Reactie

Naam n.v.t. (PEM Roufs)
Plaats Echt
Datum 10 januari 2016

Vraag1

Wat is uw reactie op het voorstel?
Heel goed. Het zijn de grootste frustraties uit mijn 37 jarige loopbaan: Weer samen naar school (met Hp's) / Passend onderwijs / Les geven in 3 niveaus. Op zich zaken die te verdedigen zijn, maar waarvoor op de werkvloer bij mijn weten nooit iets is aangekomen van verlichting/faciliteiten. Dus de laatste 10 jaren hele grote klassen van vaak meer dan 30 leerlingen. Dat betekende in de praktijk dat ik collega's om me heen heb zien afbranden. Dat betekende in mijn praktijk dat vooral de middengroep steeds schromelijk te kort is gekomen. Je kunt in een klas heel heel veel, mits je een verantwoord aantal leerlingen hebt of voldoende begeleiding en ondersteuning door bijvoorbeeld assistentie. Dit soort zaken hebben ze in het buurland Duitsland (ik woon er vlak bij en ken er veel collega's) heel veel beter geregeld. De onderwijspolitiek in Nederland was er in mijn loopbaan vooral een van: "Voor en dubbeltje op de eerste rang zitten" en "hap-snap"beleid. Iemand roept iets en we rennen weer. De vruchten daarvan zullen steeds duidelijker zichtbaar worden in de toekomst. Kleinere groepen en rust om te werken zouden al een grote stap in de goede richting zijn.

Vraag2

Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
Meer handen in de groep en niet het veld totaal dol draaien met de onrust en gekkigheid van proefballonnetjes en hap-snap beleid. (voorbeeld: grote scholen, dan weer kleinere scholen) Dat zou al een hele verbetering zijn: Standvastigheid en Echt langdurig beleid.