Klimaatplan en INEK

Reactie

Naam Mr. P.F.M. Scheffers
Plaats Leidschendam
Datum 14 september 2019

Vraag1

- Algemeen -

Het centrale doel in het klimaatbeleid, het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, raakt aan het leven van alledag. Zo gaan we onze huizen anders verwarmen en gebruiken we andere vormen van energie. De transitie is daarom in de eerste plaats een maatschappelijke transitie. Burgers en bedrijven staan voor een reeks beslissingen die van invloed zijn op hoe we wonen, ons verplaatsen, wat we eten, de producten die we kopen, hoe we ons geld verdienen. Iedereen kan dus bijdragen aan de transitie. De overheid wil burgers en bedrijven hierbij zoveel mogelijk ondersteunen.

Vraag 1a: Wat zijn volgens u de belangrijkste aandachtspunten bij de uitvoering van het klimaatbeleid?

Vraag 1b: Hoe kijkt u aan tegen de rollen van verschillende partijen in de transitie (burgers, bedrijven, overheid, kennisinstellingen, NGO’s, etc.)?

Vraag 1: Algemeen

De natuurlijke factoren in klimaatverandering worden onvoldoende onderzocht door het VN-IPCC die slechts de menselijke factoren in haar computermodellen heeft opgenomen. De Nederlandse regering in de coalitie RutteIIi en de 2de kamer is zich daar onvoldoende van bewust

De gevoeligheid voor broeikasgas CO2 is aanzienlijk minder gebleken met de metingen door NASA weersatellieten en weerballonnen dan het VN-IPCC in haar computerprojecties laat zien en in haar advies en aanbeveling aan de ‘polici-makers’. Het IPCC is een politieke organisatie die inzet op de verspreiding klimaat- en milieu-alarmisme door haar eenzijdige politieke opdracht. De ander kant van de medaille is dat politiek wetgeving en beleid met het doel van CO2-reductie, door een wettelijke energietransitie met het uitfaseren van alle fossiele energiebronnen verwaarloosbaar weinig tot géén positief effect zal hebben op de vermindering van de opwarming door klimaatbeheersing. Dorland (klimaatwetenschapper voor het Rijksinstituut KNMI en adviseur van de regering) berekende een nuttige klimaatreductie van 0,00007 grC in 2100 indien alle klimaatmaatregelen van de Nederlandse energietransitie consequent worden uitgevoerd.

1a: Let vooral op de negatieve ketengevolgen in de vorm van ernstige MILIEUVERVUILING , vooral elders op de wereld, van de onlogische Keuzes voor just laagwaardige energetische energiebronnen zoals windenergie en zonnepanelen.

1b. Opmerkelijk is dat iedere partij in de energietransitie vanuit hun ideologische dogma van eigen gewin voor hun achterban pleiten met hun "beste" oplossing het land of de wereld te "redden". Het is een onwerkbaar en nutteloos rollenspel, democratie suggererend. Een andere goede zaak zou zijn alle overheidssubsidie aan deze gepolitiseerde NGO’s volledig te staken.

Vraag2

- Strategie voor de lange termijn -

Het Klimaatplan en het INEK beschrijven het beleid voor de periode 2021-2030. Dat is er vooral op gericht om in 2030 -49% reductie t.o.v. 1990 te realiseren. Diverse maatregelen zullen ook bijdragen aan verdergaande reducties in de periode na 2030. Daarnaast zal aanvullend beleid voor de lange termijn nodig zijn. Dat beleid zal bovendien rekening moeten houden met toekomstige ontwikkelingen die ons voor nieuwe uitdagingen kunnen stellen. Daarom is een langetermijnoriëntatie in het beleid van belang. Het betreft ontwikkelingen en maatregelen op terreinen als technologie, sociale aspecten, financieel-economisch en de relatie met ander beleid. Enkele voorbeelden zijn de rol van hernieuwbaar gas, de ontwikkeling van gedrag, de prikkels die passend zijn om het bedrijfsleven klimaatvriendelijker te maken en hoe rekening kan worden gehouden met biodiversiteit.

Vraag 2: Welke onderwerpen (en uitdagingen) verdienen volgens u bijzondere aandacht van het klimaatbeleid met het oog op de periode 2030-2050 en waarom?
Belangrijk is de houtkap wereldwijd en in ook Nederland voor het verbranden van biomassa in Nederlandse energiecentrales volledig te stoppen. Biomassa stoot 50% meer CO2 uit dan gascentrales en stoot 20% meer CO2 uit dan kolengestookte energiecentrales. Windenergie en zonnepaneelenergie kunnen volgens klimaateconomen zoals de Nederlandse prof. Richard Tol de groei in behoefte aan continu elektriciteit niet bijhouden, vanwege de aanstaande volledige gewenste elektrificeren van de mobiliteit en door het regeringsbesluit 100% 'van het aardgas' af .

Vraag3

- Samenwerking met andere landen -

Alle Europese lidstaten stellen, net als Nederland, een plan op (INEK) waarmee ze inzicht bieden in hun energie- en klimaatbeleid voor de periode 2021 tot en met 2030. Deze plannen vormen een instrument om het energie- en klimaatbeleid van de lidstaten onderling beter af te stemmen. Op een aantal onderwerpen werkt Nederland nauw samen met de buurlanden of met andere Europese lidstaten. Een aantal voorbeelden van samenwerking zijn:
• Het Nederlandse elektriciteitsnet is verbonden met de netwerken van andere West-Europese landen. Dit maakt internationaal transport van elektriciteit makkelijker, efficiënter en goedkoper. Voor gebruikers resulteert dit in lagere kosten en een hogere leveringszekerheid: de zekerheid dat er altijd elektriciteit uit het stopcontact komt.
• Met landen aan de Noordzee aan de ontwikkeling van windenergie op zee in internationale wateren.
• Nederland werkt in EU programma’s met andere regio’s, steden en lidstaten aan nieuwe innovatieve projecten, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaam vervoer en slimme elektriciteitsnetten die vraag en aanbod van elektriciteit slim aan elkaar kunnen koppelen

Vraag 3a: Waar zou volgens u de samenwerking met andere lidstaten op gericht moeten zijn? Wat vraagt om samenwerking op Europees niveau en wat zou een plek moeten krijgen in samenwerking met (een kopgroep van) gelijkgestemde lidstaten?

Vraag 3b: Wat kunt u zelf bijdragen, en welke ondersteuningsbehoefte heeft u?
Antwoord 3a:
De gelijkgestemde staten is een veronderstelling, de Oost-Europese lidstaten zijn niet gelijkgestemd op Europese samenwerking, de UK dan nog buiten beschouwing latend.

Antwoord 3b:
Mijn persoonlijke bijdrage aan klimaatbeheersing lijkt bij voorbaat ineffectief voor het klimaat, zoals in 1a reeds toegelicht. Er is verwaarloosbare klimaatwinst te verwachten van dit klimaatbeleid door de regering. Ondersteuningsbehoefte is daarom onnuttig en geldverspilling.

Vraag4

- De verduurzaming van de gebouwde omgeving -

Woningen en andere gebouwen, zoals kantoren en scholen, gaan de komende 30 jaar verduurzamen. Dat betekent onder andere dat we niet meer op gas koken maar via inductie, en dat we onze huizen in de toekomst verwarmen via elektriciteit of duurzaam gas. Dat gaat geleidelijk en start in de wijken waar het aardgasnet vervangen moet worden, of waar aardgas nu al kosteneffectief vervangen kan worden door duurzame warmte, elektriciteit of duurzaam gas. Gemeenten voeren hierover de regie.

Tegelijk stimuleren we individuele woningeigenaren, verhuurders van woningen en eigenaren van andere gebouwen, zoals kantoren, nu al te starten met energiebesparende maatregelen, door op natuurlijke momenten van verbouwing of vervanging van de cv-ketel te kiezen voor isolatie en duurzamere verwarmingsopties. Tot 2030 zijn er subsidiemiddelen beschikbaar voor isolatie en warmte-installaties. De energiebelasting wordt aangepast zodat een sterkere prikkel ontstaat om te verduurzamen doordat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienen. Voor individuele woningeigenaren zal het kabinet een breed palet aan aantrekkelijke financieringsmogelijkheden beschikbaar maken, waaronder gebouwgebonden financiering en een warmtefonds met aantrekkelijke voorfinanciering voor iedereen (ook voor degenen die nu geen financieringsmogelijkheden hebben).

Corporaties gaan afspraken maken over tussendoelen in 2030. Er worden een standaard en streefwaarden ontwikkeld om woningeigenaren en verhuurders handelingsperspectief te bieden.
Om ervoor te zorgen dat de energiekosten van meer huishoudens lager worden of niet onevenredig hard stijgen, moeten we ervoor zorgen dat het verduurzamen van woningen goedkoper wordt. Door de bij de Bouwagenda aangesloten partijen wordt de komende jaren gewerkt aan een kostenreductie van de verduurzaming van 20 tot 40%. Ter ondersteuning hiervan is inmiddels een ambitieus innovatie- en opschalingsprogramma gestart en het Bouw Techniek en Innovatie Centrum opgericht. Voor de gebouwen als kantoren, scholen en zorginstellingen komt er een streefdoel voor 2030 en een eindnorm in 2050. In routekaarten geven grote gebouweigenaren aan hoe ze toewerken naar het streefdoel en de eindnorm. De afspraken over de gebouwde omgeving vormen zo een samenhangend geheel.

Vraag 4: Welke aanvullende ideeën heeft u om de gebouwde omgeving te verduurzamen? En wat kunt u daar zelf aan bijdragen?
Antwoord 4:
Huidige duurzame maatregelen en ingesteld klimaatbeleid door de regering werkt niet voor klimaatbeheersing. Deze huidige maatregelen negeren de enorme milieuvervuiling en natuur destructie die er gevolg van is. Mijn bijdrage is advies aan de regering en 2de Kamer zich vooral te richten op R&D aan de ontwikkeling van 3de en 4de generatie veilige kernenergie, waarbij de Thorium MSR systemen veelbelovende energiebron kan zijn door haar lage straling en de mogelijkheid tot verbranding van kernkoppen uit het wereld kernwapen arsenaal.

Vraag5

- De klimaatopgave in de landbouw -

In 2050 is de wereldbevolking gegroeid tot zo’n 9,5 miljard mensen. Om de aarde niet uit te putten, moeten we anders gaan consumeren en produceren. Een omschakeling is nodig waarin niet druk op de kostprijs van producten leidend is maar het streven naar voortdurende verlaging van het verbruik van grondstoffen en vermindering van de druk op onze leefomgeving. Dat betekent ook een andere inrichting van onze landbouw en landgebruik, zodat grondstoffen en hulpbronnen op een duurzame manier worden gewonnen en optimaal worden benut. Om tot zo’n circulair en klimaatneutraal landbouwsysteem te komen, hebben we een samenhangende aanpak nodig. De kabinetsvisie ‘Waardevol en verbonden’ en het realisatieplan van die visie bieden hiervoor een kader. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een betere verbinding tussen landbouw en natuur, een lager gebruik van niet-hernieuwbare grondstoffen en een beter verdienvermogen voor duurzaam werkende ondernemers. In het Klimaatakkoord zijn concrete maatregelen afgesproken die verbonden zijn met de kabinetsvisie. Boeren, tuinders, bedrijven en andere partijen in en rond landbouw en landgebruik staan nu voor de uitdaging om deze activiteiten in samenhang uit te voeren.

Vraag 5: Welke praktische ideeën heeft u om zoveel mogelijk samenhang aan te brengen tussen de uitvoering van de afspraken uit het Klimaatakkoord en de visie Waardevol en Verbonden?
Antwoord 5: Nitraat, Nitraatoxide en Ammoniak uit mest dragen niet bij aan het broeikaseffect en zijn ook natuurlijke verschijningen zoals nitraat en ammonium zouten. Een bevolking van ca. 10 miljard in 2100 heeft effectieve hoog productieve industriële en wetenschappelijk onderbouwde voedselproductie nodig, zoals door Wageningen Universiteit wordt uitgedragen. Industriële mestverwerking tot kunstmest en ander chemische producten van het mestoverschot in Nederland is goed voor de export van kunstmeststoffen naar ontwikkelingslanden waar ze hun agrarische productieopbrengst mee kunnen verbeteren.

Vraag6

- Participatie bij duurzame elektriciteitsopwekking -

Het kabinet vindt het van belang dat burgers en bedrijven kunnen participeren in zonne- en windparken. Met ‘participatie’ worden meerdere dingen bedoeld. Het gaat over het goed betrekken van burgers en bedrijven bij het maken van plannen voor zonne- en windparken, en bij het bouwen van de parken. Dat betekent onder andere dat mensen goed geïnformeerd worden, dat zij ideeën en suggesties kunnen aandragen, kunnen meedenken, en kunnen laten weten wat ze van de plannen vinden. Participatie bij zonne- en windenergie gaat ook over financiële participatie; wanneer bijvoorbeeld burgers, bedrijven of coöperaties geld investeren in een project en/of opbrengsten van een project ontvangen, bijvoorbeeld door uitkering van winst of via een omgevingsfonds voor de gemeenschap.

Op dit moment verzamelen overheden, bedrijven en andere organisaties kennis over hoe burgers en bedrijven kunnen participeren in zonne- en windparken. Dit wordt onder andere opgeschreven in een zogenaamde ‘handreiking’ over participatie in energieprojecten.

Vraag 6: Op welke manier(en) zou u willen participeren in zonne- en windenenergieprojecten en wat vindt u hierbij belangrijk? U kunt hierbij denken aan bovengenoemde voorbeelden, maar ook aan andere vormen van participatie.
Antwoord 6: Goede overheidsvoorlichting over de te verwachten inherente maatschappelijke nadelen, technische beperkingen en de enorme milieuvervuiling door toenemende zonne- en windenergie systemen t.o.v. continu stroom is zeer nodig. Mijn aanbeveling als bijdrage is zonne- en windenergie bijdrage te gaan beperken tot maximaal 20% van de energiebehoefte om continu stroom te kunnen garanderen, zoals is berekend door diverse energie wetenschappers / ingenieurs in de wereld.

Vraag7

- Het stimuleren van elektrische voertuigen -

Om de klimaatimpact van de manier waarop we ons vervoeren te verlagen is een verschuiving nodig naar schone vormen van mobiliteit. Voor autoverkeer zijn elektrische voertuigen, aangedreven door duurzaam opgewekte elektriciteit, hard nodig voor die verschuiving. Het kabinet wil daarom de aanschaf van elektrische voertuigen stimuleren, als ook het leasen van elektrische auto’s. Dit geldt voor personen-, bestel- en vrachtauto’s. Daarvoor stelt de overheid subsidies beschikbaar.

Vraag 7a: Waar dient het kabinet rekening mee te houden bij de vormgeving van deze subsidies?

Voor de stimulering van elektrische auto’s onderzoekt het kabinet een subsidie bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische personenauto, het verstrekken van laadtegoed en een subsidie voor een laadpaal en/of batterijgarantie.

Vraag 7b: Wat vindt u van deze instrumenten? Zijn er nog andere manieren om de aankoop van een elektrische auto aantrekkelijk te maken?

Vraag 7c: Wilt u nog andere overwegingen aan het kabinet meegeven voor de uitvoering van het klimaatbeleid voor mobiliteit?

Antwoord 7a: Subsidies moeten effectief mogelijk bijdragen aan de doelstelling en moeten zeer tijdelijk zijn om niet de effectiviteit van de vrije concurrentie en marktwerking te verstoren. De rijkssubsidie aan 100% elektrische auto’s is zeer kwestieus. 100% elektrische auto’s zijn meer milieuvervuilend, zo is wetenschappelijk nagerekend, met hun zwaardere totaalgewicht door accu’s en door hogere fijnstofuitstoot door inherente hogere bandslijtage. Hybride fossiele auto’s hebben een lager negatief milieu effect.

Antwoord 7b: De overheid moet groeiend elektrische infrastructuur aanbieden

Vraag8

- De bijdrage van circulaire economie aan de klimaatopgave -

Voor het klimaatvraagstuk maakt het niet uit of de emissies en emissiereducties binnen of buiten Nederland plaatsvinden. Internationaal is afgesproken dat de uitstoot van broeikasgassen wordt gemonitord op de plaats waar de emissies plaatsvinden. Dit wordt ook wel de “schoorsteenbenadering” genoemd. Er kunnen zich situaties voordoen waar het reduceren van emissies aan de schoorsteen resulteert in hogere (of lagere) emissies elders in de (internationale) productieketen. De schoorsteenbenadering houdt dus geen rekening met emissies die bepaalde activiteiten elders veroorzaken of voorkomen.

Hoewel de schoorsteenbenadering emissies elders in de keten buiten beschouwing laat, is deze aanpak nodig om nationale emissies onderling te kunnen vergelijken, en af te zetten tegen het doelbereik. Voor de nationale doelstelling van 49% CO2-reductie wordt daarom alleen naar nationale CO2-reductie gekeken. Omdat circulaire maatregelen gericht zijn op het sluiten van grondstofketens, vinden de CO2 effecten van deze maatregelen vaak plaats op verschillende plekken in een (internationale) productieketen. Om de kosten van de transitie voor de Nederlandse burger laag te houden, is het kabinet op zoek naar circulaire maatregelen die potentieel hebben om (vooral) in Nederland veel CO2 te reduceren.

Vraag 8: Welke circulaire diensten of concepten kunnen volgens u positief bijdragen aan het kostenefficiënt reduceren van CO2 op het Nederlandse grondgebied?
"Om de kosten van de transitie voor de Nederlandse burger laag te houden, is het kabinet op zoek naar circulaire maatregelen die potentieel hebben om (vooral) in Nederland veel CO2 te reduceren."

Antwoord 8: De CO2 reductie is een spookdoelstelling. Het klimaat regareert maar zeer miniem op klimaatbeheersing, zie antwoord 1. Zuinig zijn en circuleren van grondstoffen is op zich een goed streven, echter draagt het niet tot weinig bij aan Nitraat- en / of CO2-reductie in Nederland en de wereld.

Vraag9

- De ruimtelijke inpassing van de energietransitie -

De transitie brengt veranderingen mee in de fysieke leefomgeving. Een duurzaam energiesysteem vergt meer ruimte dan een fossiel systeem. Deze ruimte is in Nederland – waar elke vierkante meter al een (of meerdere) bestemming(en) heeft – niet vanzelfsprekend. Een goede ruimtelijke aanpak van de transitie, inclusief het maken van (soms ingrijpende) ruimtelijke keuzen, is daarmee een noodzakelijke voorwaarde voor het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Vraag 9: Op welke wijze denkt u dat het draagvlak voor de ruimtelijke inpassing van bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen vergroot kan worden?
Antwoord 9: Propaganda voor windmolens en zonnepanelen lijkt maatschappelijk ongepast, gezien de enorme maatschappelijke kosten oplopend tot wellicht 1000 miljard Euro, economische schade en milieuvervuiling die het wereldwijd (reeds heeft) veroorzaakt. Meer draagvlak voor deze zogenaamde duurzame energiebronnen creëren is ineffectief in zowel klimaat- als milieubeleid. Ruimtelijk inpassing is een destructieve doelstelling op de flora en fauna zowel op zee als op land.

Bijlage