Klimaatplan en INEK

Reactie

Naam Dhr B J Boesenkool
Plaats Almere
Datum 27 augustus 2019

Vraag1

- Algemeen -

Het centrale doel in het klimaatbeleid, het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, raakt aan het leven van alledag. Zo gaan we onze huizen anders verwarmen en gebruiken we andere vormen van energie. De transitie is daarom in de eerste plaats een maatschappelijke transitie. Burgers en bedrijven staan voor een reeks beslissingen die van invloed zijn op hoe we wonen, ons verplaatsen, wat we eten, de producten die we kopen, hoe we ons geld verdienen. Iedereen kan dus bijdragen aan de transitie. De overheid wil burgers en bedrijven hierbij zoveel mogelijk ondersteunen.

Vraag 1a: Wat zijn volgens u de belangrijkste aandachtspunten bij de uitvoering van het klimaatbeleid?

Vraag 1b: Hoe kijkt u aan tegen de rollen van verschillende partijen in de transitie (burgers, bedrijven, overheid, kennisinstellingen, NGO’s, etc.)?

1a: Het onderzoeken van gevolgen van eventuele transities. op dit moment word alleen gekeken naar alle mogelijke manieren om uitstoot terug te dringen. iets wat natuurlijk altijd goed is. Echter werkt men met oogkleppen op en is men blind wat de gevolgen van sommige van deze oplossingen zijn! In de regel kan een oplossing bij installatie goedkoop lijken! echter zijn er bij dergelijke installaties achter af altijd gevolgen die niet mee genomen zijn in de overweging. sommige van deze gevolgen zijn vergaand zowel milue als financieel. Iets waarvan je verwacht dat er meer aandacht aan besteed is dan nu vaak het geval!!

1b. het moge duidelijk zijn dat het voortouw genomen zal moeten worden door de leiding van het land! De overheid is dus in alle gevallen leading! Dit houd niet in dat andere partijen niet hun verantwoordelijkheid moeten nemen! Het is zowel aan het bedrijfs leven als aan de particulier de verantwoordelijkheid om zijn footprint zo klein mogelijk te maken! zelf doe ik dit thuis al door een nul woning te hebben! De overheid mag en moet zelfs wel meer hulp bieden bij deze transities om mensen de verschillende opties kenbaar te maken! momenteel word er te weinig voorlichting gegeven over de mogelijkheden en de gevolgen van die mogelijkheden! Als voorbeeld kan ik melden dat ik verrast was hoeveel op mij afkwam alvorens ik over kon gaan op een nul woning, het aan kunnen vragen van subsidies is mooi, maar als je niet weet waar of hoe is dit erg lastig! begeleiding is dus echt een ding dat asl kerntaak van de overheid zal moeten worden opgesteld! Daarnaast de gevolgen!! Nog verassender vond ik met wat voor een grofgeweld de netbeheerders proberen mensen aan te zetten hun gas aansluiting weg te laten halen! Iets wat gerust kan worden gezien als STRAF/BOETE voor het goed en milue bewust bezig zijn! Een dergelijke netbeheerder vraagt maar liefst 700 euro!!!! voor het verwijderen van de gas en meet apparatuur! Iets waar helemaal geen opdracht voor word gegeven maar zelf door de netbeheerder word geinitieerd! Dit is iets waarvan je zou verwachten dat de overheid zal ingrijpen maar dit gebeurd ook niet! Om nogmaals het punt pijnlijk duidelijk te maken dat de overheid te lax is met het voortouw te nemen! Men wil dus blijkbaar teveel in 1 keer wat dus gewoon weg niet gaat! Als je het doet doe het dan ook goed!

Vraag2

- Strategie voor de lange termijn -

Het Klimaatplan en het INEK beschrijven het beleid voor de periode 2021-2030. Dat is er vooral op gericht om in 2030 -49% reductie t.o.v. 1990 te realiseren. Diverse maatregelen zullen ook bijdragen aan verdergaande reducties in de periode na 2030. Daarnaast zal aanvullend beleid voor de lange termijn nodig zijn. Dat beleid zal bovendien rekening moeten houden met toekomstige ontwikkelingen die ons voor nieuwe uitdagingen kunnen stellen. Daarom is een langetermijnoriëntatie in het beleid van belang. Het betreft ontwikkelingen en maatregelen op terreinen als technologie, sociale aspecten, financieel-economisch en de relatie met ander beleid. Enkele voorbeelden zijn de rol van hernieuwbaar gas, de ontwikkeling van gedrag, de prikkels die passend zijn om het bedrijfsleven klimaatvriendelijker te maken en hoe rekening kan worden gehouden met biodiversiteit.

Vraag 2: Welke onderwerpen (en uitdagingen) verdienen volgens u bijzondere aandacht van het klimaatbeleid met het oog op de periode 2030-2050 en waarom?
Het onderwerp wereld bevolkings groei en overbevolking! We kunnen er wel omheen draaien maar er komt een punt waarop er een gemiddelde footprint per mens vastgesteld moet worden! Dat is de volgende berekening: alles bij elkaar dus van ademen tot eten, drinken en leven! X hoeveelheid mens = totaal aantal mensen wat de wereld aan kan! Dit is geen gekke berekening om nu!! te moeten maken immers zijn er meerdere factoren aanwezig die straks de groei van de wereld bevolking in de kaart spelen ( en die zijn nu al zichtbaar )

- we worden steeds ouder ( vergrijzing )
- er wonen steeds meer mensen op de aarde die ook weer kinderen krijgen
- steeds meer nu nog dodelijke ziektes worden genezen waardoor het sterfte cijfer nog verder daalt!

persoonlijk denk ik dat alle ramingen die nu gemaakt worden van 9 miljard mensen tegen 2050 te rooskleurig zijn! Ik verwacht een verdubbeling van die cijfers! de vraag is of de wereld wel zoveel mensen aan kan ... ik denk van niet!

In het kader daarvan zouden regeringen wereldwijd moeten kijken naar programmas als spacex van Elon Musk! En hem zoveel mogelijk te ondersteunen. in de hoop dat het mogelijk is in een zeer nabije toekomst andere werelden te koloniseren en zo de druk van de aarde te verlagen! Dit is een wereldwijd belang en zal dus wereldwijd moeten worden gezien als prio! de aandacht zal uit moeten gaan naar 1 van de super aardes ontdekt door de keplar telescoop!!

Vraag3

- Samenwerking met andere landen -

Alle Europese lidstaten stellen, net als Nederland, een plan op (INEK) waarmee ze inzicht bieden in hun energie- en klimaatbeleid voor de periode 2021 tot en met 2030. Deze plannen vormen een instrument om het energie- en klimaatbeleid van de lidstaten onderling beter af te stemmen. Op een aantal onderwerpen werkt Nederland nauw samen met de buurlanden of met andere Europese lidstaten. Een aantal voorbeelden van samenwerking zijn:
• Het Nederlandse elektriciteitsnet is verbonden met de netwerken van andere West-Europese landen. Dit maakt internationaal transport van elektriciteit makkelijker, efficiënter en goedkoper. Voor gebruikers resulteert dit in lagere kosten en een hogere leveringszekerheid: de zekerheid dat er altijd elektriciteit uit het stopcontact komt.
• Met landen aan de Noordzee aan de ontwikkeling van windenergie op zee in internationale wateren.
• Nederland werkt in EU programma’s met andere regio’s, steden en lidstaten aan nieuwe innovatieve projecten, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaam vervoer en slimme elektriciteitsnetten die vraag en aanbod van elektriciteit slim aan elkaar kunnen koppelen

Vraag 3a: Waar zou volgens u de samenwerking met andere lidstaten op gericht moeten zijn? Wat vraagt om samenwerking op Europees niveau en wat zou een plek moeten krijgen in samenwerking met (een kopgroep van) gelijkgestemde lidstaten?

Vraag 3b: Wat kunt u zelf bijdragen, en welke ondersteuningsbehoefte heeft u?
3A kijk naar vraag 2. t laatste wat je wilt is gaan bekvechten over wie er het voortouw neemt op wereldwijd of europees gebied! zoek dat later maar uit! tis inmiddels als lang geen twee voor twaalf meer, tis eerder 10 over twaalf! en t zou de regering niet mis staan dit ZSM in te zien!

3B. zie punt 1a en 1b en daarbij mijn uitleg over de geweldige steun die ik daarbij heb gehad ( /sarcasme uit )

Vraag4

- De verduurzaming van de gebouwde omgeving -

Woningen en andere gebouwen, zoals kantoren en scholen, gaan de komende 30 jaar verduurzamen. Dat betekent onder andere dat we niet meer op gas koken maar via inductie, en dat we onze huizen in de toekomst verwarmen via elektriciteit of duurzaam gas. Dat gaat geleidelijk en start in de wijken waar het aardgasnet vervangen moet worden, of waar aardgas nu al kosteneffectief vervangen kan worden door duurzame warmte, elektriciteit of duurzaam gas. Gemeenten voeren hierover de regie.

Tegelijk stimuleren we individuele woningeigenaren, verhuurders van woningen en eigenaren van andere gebouwen, zoals kantoren, nu al te starten met energiebesparende maatregelen, door op natuurlijke momenten van verbouwing of vervanging van de cv-ketel te kiezen voor isolatie en duurzamere verwarmingsopties. Tot 2030 zijn er subsidiemiddelen beschikbaar voor isolatie en warmte-installaties. De energiebelasting wordt aangepast zodat een sterkere prikkel ontstaat om te verduurzamen doordat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienen. Voor individuele woningeigenaren zal het kabinet een breed palet aan aantrekkelijke financieringsmogelijkheden beschikbaar maken, waaronder gebouwgebonden financiering en een warmtefonds met aantrekkelijke voorfinanciering voor iedereen (ook voor degenen die nu geen financieringsmogelijkheden hebben).

Corporaties gaan afspraken maken over tussendoelen in 2030. Er worden een standaard en streefwaarden ontwikkeld om woningeigenaren en verhuurders handelingsperspectief te bieden.
Om ervoor te zorgen dat de energiekosten van meer huishoudens lager worden of niet onevenredig hard stijgen, moeten we ervoor zorgen dat het verduurzamen van woningen goedkoper wordt. Door de bij de Bouwagenda aangesloten partijen wordt de komende jaren gewerkt aan een kostenreductie van de verduurzaming van 20 tot 40%. Ter ondersteuning hiervan is inmiddels een ambitieus innovatie- en opschalingsprogramma gestart en het Bouw Techniek en Innovatie Centrum opgericht. Voor de gebouwen als kantoren, scholen en zorginstellingen komt er een streefdoel voor 2030 en een eindnorm in 2050. In routekaarten geven grote gebouweigenaren aan hoe ze toewerken naar het streefdoel en de eindnorm. De afspraken over de gebouwde omgeving vormen zo een samenhangend geheel.

Vraag 4: Welke aanvullende ideeën heeft u om de gebouwde omgeving te verduurzamen? En wat kunt u daar zelf aan bijdragen?
electrische tijd is de enige manier om te verwarmen! een warmtepomp is het meest voor de hand liggende! Dit zal echter voor oudere woningen geen optie zijn IVM issolatie! er zal dus een stimulering moeten komen voor gebouwen van voor 1997! de gebouwen naar 97 lenen zich wel voor een warmtepomp!

verder zal er rekening moeten worden gehouden met het energienet welke momenteel niet toerijkend is om alles in nederland op stroom aan te sluiten! er zal dus fors in extra transformatorhuizen en hoogspanning geinvesteerd moeten worden! Iets wat de meeste gemeenten in nederland prima kunnen bekostigen met de in hun beheer zijnde netbeheerders bedrijven. Die ruim sinds de privatisering van de nutsbedrijven lang hebben kunnen profiteren en hun hand hebben kunnen ophouden voor "transport" kosten! Nog te zwijgen over de bedragen die men vraagt voor aan en afsluitingen op 1 van de 2 energie soorten ( gas/electra)!!!

Vraag5

- De klimaatopgave in de landbouw -

In 2050 is de wereldbevolking gegroeid tot zo’n 9,5 miljard mensen. Om de aarde niet uit te putten, moeten we anders gaan consumeren en produceren. Een omschakeling is nodig waarin niet druk op de kostprijs van producten leidend is maar het streven naar voortdurende verlaging van het verbruik van grondstoffen en vermindering van de druk op onze leefomgeving. Dat betekent ook een andere inrichting van onze landbouw en landgebruik, zodat grondstoffen en hulpbronnen op een duurzame manier worden gewonnen en optimaal worden benut. Om tot zo’n circulair en klimaatneutraal landbouwsysteem te komen, hebben we een samenhangende aanpak nodig. De kabinetsvisie ‘Waardevol en verbonden’ en het realisatieplan van die visie bieden hiervoor een kader. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een betere verbinding tussen landbouw en natuur, een lager gebruik van niet-hernieuwbare grondstoffen en een beter verdienvermogen voor duurzaam werkende ondernemers. In het Klimaatakkoord zijn concrete maatregelen afgesproken die verbonden zijn met de kabinetsvisie. Boeren, tuinders, bedrijven en andere partijen in en rond landbouw en landgebruik staan nu voor de uitdaging om deze activiteiten in samenhang uit te voeren.

Vraag 5: Welke praktische ideeën heeft u om zoveel mogelijk samenhang aan te brengen tussen de uitvoering van de afspraken uit het Klimaatakkoord en de visie Waardevol en Verbonden?
Er bestaat zoals gezegt geen oplossing voor overbevolking .... anders dan hele drastische maatregelen waar ik helemaal niet over wil nadenken! feit is ... we zullen allemaal moeten eten alle 9.5 miljard mensen op dat moment! Tis dus iets wat hoort bij de totale footprint die ik aangaf in vraag 2! zelfs als men dat tot het uiterste reduceerd zal het nog teveel zijn!! Er is dus geen alternatief! steek de tijd en het geld liever ergens anders in en laat de boeren met rust! Je hebt andere zorgen!

Vraag6

- Participatie bij duurzame elektriciteitsopwekking -

Het kabinet vindt het van belang dat burgers en bedrijven kunnen participeren in zonne- en windparken. Met ‘participatie’ worden meerdere dingen bedoeld. Het gaat over het goed betrekken van burgers en bedrijven bij het maken van plannen voor zonne- en windparken, en bij het bouwen van de parken. Dat betekent onder andere dat mensen goed geïnformeerd worden, dat zij ideeën en suggesties kunnen aandragen, kunnen meedenken, en kunnen laten weten wat ze van de plannen vinden. Participatie bij zonne- en windenergie gaat ook over financiële participatie; wanneer bijvoorbeeld burgers, bedrijven of coöperaties geld investeren in een project en/of opbrengsten van een project ontvangen, bijvoorbeeld door uitkering van winst of via een omgevingsfonds voor de gemeenschap.

Op dit moment verzamelen overheden, bedrijven en andere organisaties kennis over hoe burgers en bedrijven kunnen participeren in zonne- en windparken. Dit wordt onder andere opgeschreven in een zogenaamde ‘handreiking’ over participatie in energieprojecten.

Vraag 6: Op welke manier(en) zou u willen participeren in zonne- en windenenergieprojecten en wat vindt u hierbij belangrijk? U kunt hierbij denken aan bovengenoemde voorbeelden, maar ook aan andere vormen van participatie.
doe ik al ik heb zonnepanelen die meer produceren dan ik gebruik! voor nu is er een regeling die er voor zorgt dat er gesaldeerd word, echter zal later gaan blijken dat dit geen stand houd!

interresant zou zijn wanneer overgebleven energie die dagelijks gemaakt word door wind en zon direct gebruikt kon worden elders op de wereld! bijvoorbeeld australie en visa versa! zo kan je een soort "salderen" op hoog niveau toepassen! 1 kost de gebruiker/consument geen cent extra, en 2 balans met geen verspilling!

Vraag7

- Het stimuleren van elektrische voertuigen -

Om de klimaatimpact van de manier waarop we ons vervoeren te verlagen is een verschuiving nodig naar schone vormen van mobiliteit. Voor autoverkeer zijn elektrische voertuigen, aangedreven door duurzaam opgewekte elektriciteit, hard nodig voor die verschuiving. Het kabinet wil daarom de aanschaf van elektrische voertuigen stimuleren, als ook het leasen van elektrische auto’s. Dit geldt voor personen-, bestel- en vrachtauto’s. Daarvoor stelt de overheid subsidies beschikbaar.

Vraag 7a: Waar dient het kabinet rekening mee te houden bij de vormgeving van deze subsidies?

Voor de stimulering van elektrische auto’s onderzoekt het kabinet een subsidie bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische personenauto, het verstrekken van laadtegoed en een subsidie voor een laadpaal en/of batterijgarantie.

Vraag 7b: Wat vindt u van deze instrumenten? Zijn er nog andere manieren om de aankoop van een elektrische auto aantrekkelijk te maken?

Vraag 7c: Wilt u nog andere overwegingen aan het kabinet meegeven voor de uitvoering van het klimaatbeleid voor mobiliteit?

7a. zolang electrische autos nog niet hetzelfde gemak hebben als verbrandings motoren gaat het eigenlijk niet veel uit maken hoe je subsidieerd! het probleem is momenteel nog steeds de laad tijd van een auto, en de actieradius die niet hoog genoeg is! Daarnaast zijn er te weinig laadpunten in nederland voor t dagelijks gebruik van alleen electrische autos! Het is dus niet haabaar om iedereen voor 2030 in een electrische auto te krijgen! Laat staan dat het stroomnet ( waar we het eerder al over hebben gehad ) dit aan kan!!!! alle stimulering is dus voor niets! Er zal eerst geinvesteerd moeten worden in het mogelijk dagelijks gebruik! Dan moeten er nog betaalbare wagens zijn ( voor iedereen betaalbaar dus ), en dan pas in een stimulatie in vorm van een subsidie substantieel!

offtopic: maar .... er zijn denk ik nog wel andere uitdagingen gaande voor je uberhaupt kijkt na dit. Momenteel is men in de 2de kamer lekker gezellig bezig met rekening rijden! Dit terwijl de gemiddelde nederlander bemerkt dat hij ten opzichte van de rest van de wereld al bijna het duurst uit is voor zijn heilige koe! Je zou dus gerust kunnen zeggen dat een electrische auto subsidie met de huidige prijzen alleen de forens in de kaart speelt!! en zeker niet de normale nederlander!

7B. lees eerste punt alles wat je doet is het makkelijker maken voor de forens de gemiddelde nederlander gaat hier niets van merken!

7C. mensen de auto uitjagen en de trein in jagen heeft geen zin! Dat kan het spoor niet aan! mensen aansporen voor electrisch rijden hebben we net uitvoerig besproken, zal weinig effect hebben! Wil je het echt aanpakken dan stimuleer je werkgevers om personeel dat thuis kan werken dit ook aan huis te doen!!! Te beginnen bij de eigen overheids organen!!!! Als er geen reden is de auto te pakken, dan is dat de beste oplossing!!

Vraag8

- De bijdrage van circulaire economie aan de klimaatopgave -

Voor het klimaatvraagstuk maakt het niet uit of de emissies en emissiereducties binnen of buiten Nederland plaatsvinden. Internationaal is afgesproken dat de uitstoot van broeikasgassen wordt gemonitord op de plaats waar de emissies plaatsvinden. Dit wordt ook wel de “schoorsteenbenadering” genoemd. Er kunnen zich situaties voordoen waar het reduceren van emissies aan de schoorsteen resulteert in hogere (of lagere) emissies elders in de (internationale) productieketen. De schoorsteenbenadering houdt dus geen rekening met emissies die bepaalde activiteiten elders veroorzaken of voorkomen.

Hoewel de schoorsteenbenadering emissies elders in de keten buiten beschouwing laat, is deze aanpak nodig om nationale emissies onderling te kunnen vergelijken, en af te zetten tegen het doelbereik. Voor de nationale doelstelling van 49% CO2-reductie wordt daarom alleen naar nationale CO2-reductie gekeken. Omdat circulaire maatregelen gericht zijn op het sluiten van grondstofketens, vinden de CO2 effecten van deze maatregelen vaak plaats op verschillende plekken in een (internationale) productieketen. Om de kosten van de transitie voor de Nederlandse burger laag te houden, is het kabinet op zoek naar circulaire maatregelen die potentieel hebben om (vooral) in Nederland veel CO2 te reduceren.

Vraag 8: Welke circulaire diensten of concepten kunnen volgens u positief bijdragen aan het kostenefficiënt reduceren van CO2 op het Nederlandse grondgebied?
Er is iets in nederland dat geen ander land in de wereld heeft! en dat is water, en water management! er zal toch wel een mogelijkheid moeten zijn met al dat water en de kracht ervan een duurzame manier van energie te ontwikkelen. in luxemburger hebben ze al ruim een paar decenia een manier gevonden, elke dag een stuwdam vol te pompen met overtollige energie, om die savonds leeg te laten lopen en energie op te wekken voor alle mensen die dna thuis komen en leven! een soort gelijk iets moet in nederland met onze kennis toch mogelijk zijn!

Vraag9

- De ruimtelijke inpassing van de energietransitie -

De transitie brengt veranderingen mee in de fysieke leefomgeving. Een duurzaam energiesysteem vergt meer ruimte dan een fossiel systeem. Deze ruimte is in Nederland – waar elke vierkante meter al een (of meerdere) bestemming(en) heeft – niet vanzelfsprekend. Een goede ruimtelijke aanpak van de transitie, inclusief het maken van (soms ingrijpende) ruimtelijke keuzen, is daarmee een noodzakelijke voorwaarde voor het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Vraag 9: Op welke wijze denkt u dat het draagvlak voor de ruimtelijke inpassing van bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen vergroot kan worden?
stimulans voor zonnepanelen verder uit breiden! Er is iets wat we in nederland genoeg hebben naast water en dat zijn daken van huizen! verder zal het de overheid zoals bij 1a/b is aangegeven niet mistaan in te grijpen bij de netbeheerders en vriendelijk te verzoeken mensen die nu de transitie naar een zo klein mogelijke footprint ( lees gas vrij leven ) te nemen, niet te beboeten voor het niet langer verbruiken van gas!

Die afsluit boete voor het niet gebruiken van gas moet er af!!! Dit is straks een rem voor veel mensen om daadwerkelijk gas loos te leven! Ondanks dat na het beeindigen van het gascontract een ex gebruiker van de leidingen geen contractuele verplichtingen heeft! Blijven de netbeheerders deze "pioniers" in gas loos leven dus bestookt worden om maar een aanvraag te doen, voor het verwijderen van de leiding en meet inrichting ( die van de netbeheerder zelf zijn tot overmate van ramp ). Iets waar ze helemaal geen wettelijke grond voor hebben om ten 1ste aan de ex gebruiker te verplichten. en ten 2de als dan al zonder opdracht van de ex gebruiker uitgevoerd, dan al in rekening te brengen bij die zelfde ex gebruiker!!! ( nogmaals de regering zal iets moeten doen aan de netbeheerders en hun bijna 'gevaarlijk dicht bij fraude/valsheid in geschrifte en bedreigings' gedrag, wil men mensen echt overhalen om een transitie te maken! )