Klimaatplan en INEK

Reactie

Naam mijnheer A.J.M. Briaire
Plaats Rotterdam
Datum 2 oktober 2019

Vraag1

- Algemeen -

Het centrale doel in het klimaatbeleid, het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, raakt aan het leven van alledag. Zo gaan we onze huizen anders verwarmen en gebruiken we andere vormen van energie. De transitie is daarom in de eerste plaats een maatschappelijke transitie. Burgers en bedrijven staan voor een reeks beslissingen die van invloed zijn op hoe we wonen, ons verplaatsen, wat we eten, de producten die we kopen, hoe we ons geld verdienen. Iedereen kan dus bijdragen aan de transitie. De overheid wil burgers en bedrijven hierbij zoveel mogelijk ondersteunen.

Vraag 1a: Wat zijn volgens u de belangrijkste aandachtspunten bij de uitvoering van het klimaatbeleid?

Vraag 1b: Hoe kijkt u aan tegen de rollen van verschillende partijen in de transitie (burgers, bedrijven, overheid, kennisinstellingen, NGO’s, etc.)?

a. Terugdringen van stikstof en Co2 uitstoot.
b. De rol van de overheid is allerbelabberdst. In feite werden alleen linkse stokpaardjes bereden en werden zinvolle echte argumenten niet eens behandeld. Het buiten sluiten van burgers in het geheel door het vooraf alvast afschaffen van het referendum is te triest voor woorden. Ook het feit dat de media niets mochten publiceren over deze enquête zegt al genoeg. Ik lees deze mogelijkheid NU pas op 2 oktober terwijl sluitingsdatum 4 oktober is. Wat een stiekeme huichelaars in dat linkse kabinet met meelopers !!!

Vraag2

- Strategie voor de lange termijn -

Het Klimaatplan en het INEK beschrijven het beleid voor de periode 2021-2030. Dat is er vooral op gericht om in 2030 -49% reductie t.o.v. 1990 te realiseren. Diverse maatregelen zullen ook bijdragen aan verdergaande reducties in de periode na 2030. Daarnaast zal aanvullend beleid voor de lange termijn nodig zijn. Dat beleid zal bovendien rekening moeten houden met toekomstige ontwikkelingen die ons voor nieuwe uitdagingen kunnen stellen. Daarom is een langetermijnoriëntatie in het beleid van belang. Het betreft ontwikkelingen en maatregelen op terreinen als technologie, sociale aspecten, financieel-economisch en de relatie met ander beleid. Enkele voorbeelden zijn de rol van hernieuwbaar gas, de ontwikkeling van gedrag, de prikkels die passend zijn om het bedrijfsleven klimaatvriendelijker te maken en hoe rekening kan worden gehouden met biodiversiteit.

Vraag 2: Welke onderwerpen (en uitdagingen) verdienen volgens u bijzondere aandacht van het klimaatbeleid met het oog op de periode 2030-2050 en waarom?
In de vraagstelling wordt al sturend naar diverse oplossingen gepusht. De belangrijkste oplossing staat er echter niet bij.
Uitdaging 1:
Er is maar één echte oplossing: KERNENERGIE. Red de planeet, bouw reactoren. Er is slechts één technologie ver genoeg ontwikkeld en efficiënt genoeg iom de wereldvraag naar energie schoon, milieuvriendelijk en efficiënt op te lossen : kernenergie.
Uitdaging 2:
Met kernenergie is vervaardiging van WATERSTOF op grote schaal plotseling mogelijk. Hiermee bereiken we vooral de enige oplossing voor de lange termijn, het gebruik van waterstofauto`s in plaats van milieuvervuilende accu-auto`s en omgeving verontreinigende afzichtelijke laadpalen.
uitdaging 3:
WOONHUISVERWARMING door gebruik van waterstof voor verwarming. De huidige gasleidingen zijn geschikt voor transport van waterstof. Let nu dus op bij het enthousiast verwijderen van goede bestaande gasleidingen; dat moet je beslist niet doen, we hebben de gasleidingen voor transport van waterstof in de toekomst nog nodig !!!

Vraag3

- Samenwerking met andere landen -

Alle Europese lidstaten stellen, net als Nederland, een plan op (INEK) waarmee ze inzicht bieden in hun energie- en klimaatbeleid voor de periode 2021 tot en met 2030. Deze plannen vormen een instrument om het energie- en klimaatbeleid van de lidstaten onderling beter af te stemmen. Op een aantal onderwerpen werkt Nederland nauw samen met de buurlanden of met andere Europese lidstaten. Een aantal voorbeelden van samenwerking zijn:
• Het Nederlandse elektriciteitsnet is verbonden met de netwerken van andere West-Europese landen. Dit maakt internationaal transport van elektriciteit makkelijker, efficiënter en goedkoper. Voor gebruikers resulteert dit in lagere kosten en een hogere leveringszekerheid: de zekerheid dat er altijd elektriciteit uit het stopcontact komt.
• Met landen aan de Noordzee aan de ontwikkeling van windenergie op zee in internationale wateren.
• Nederland werkt in EU programma’s met andere regio’s, steden en lidstaten aan nieuwe innovatieve projecten, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaam vervoer en slimme elektriciteitsnetten die vraag en aanbod van elektriciteit slim aan elkaar kunnen koppelen

Vraag 3a: Waar zou volgens u de samenwerking met andere lidstaten op gericht moeten zijn? Wat vraagt om samenwerking op Europees niveau en wat zou een plek moeten krijgen in samenwerking met (een kopgroep van) gelijkgestemde lidstaten?

Vraag 3b: Wat kunt u zelf bijdragen, en welke ondersteuningsbehoefte heeft u?
a. De samenwerking dient gericht te zijn op het overnemen van kennis en ervaring uit landen die nu al een lage Co2 uitstoot hebben bereikt en uiterst milieuvriendelijk aan de weg timmeren. Belangrijk hierin is FRANKRIJK. Zij hebben inmiddels 58 kerncentrales en de laagste vervuilende uitstoot in Europa. Om jaloers op te zijn !
b. Als burger kan ik zelf weinig bijdragen. Op de weg zorg ik ervoor dat ik NOOIT harder dan 100 km per uur rijd en thuis heb ik al mijn dure halogeen lampen vervangen door LED verlichting. Wat dat betreft kan de overheid bijvoorbeeld direct al uitvaardigen dat in het HE:LE LAND de maximum snelheid op 100 km wordt gesteld. Jawel, zo simpel kan je al beginnen. En dan te bedenken dat met in Zandvoort alles op alles gaat zetten om de Grand Prix er te laten plaatsvinden. Dit geloof je toch niet in deze tijd. Onze overheid lijkt wel gek geworden !!!

Vraag4

- De verduurzaming van de gebouwde omgeving -

Woningen en andere gebouwen, zoals kantoren en scholen, gaan de komende 30 jaar verduurzamen. Dat betekent onder andere dat we niet meer op gas koken maar via inductie, en dat we onze huizen in de toekomst verwarmen via elektriciteit of duurzaam gas. Dat gaat geleidelijk en start in de wijken waar het aardgasnet vervangen moet worden, of waar aardgas nu al kosteneffectief vervangen kan worden door duurzame warmte, elektriciteit of duurzaam gas. Gemeenten voeren hierover de regie.

Tegelijk stimuleren we individuele woningeigenaren, verhuurders van woningen en eigenaren van andere gebouwen, zoals kantoren, nu al te starten met energiebesparende maatregelen, door op natuurlijke momenten van verbouwing of vervanging van de cv-ketel te kiezen voor isolatie en duurzamere verwarmingsopties. Tot 2030 zijn er subsidiemiddelen beschikbaar voor isolatie en warmte-installaties. De energiebelasting wordt aangepast zodat een sterkere prikkel ontstaat om te verduurzamen doordat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienen. Voor individuele woningeigenaren zal het kabinet een breed palet aan aantrekkelijke financieringsmogelijkheden beschikbaar maken, waaronder gebouwgebonden financiering en een warmtefonds met aantrekkelijke voorfinanciering voor iedereen (ook voor degenen die nu geen financieringsmogelijkheden hebben).

Corporaties gaan afspraken maken over tussendoelen in 2030. Er worden een standaard en streefwaarden ontwikkeld om woningeigenaren en verhuurders handelingsperspectief te bieden.
Om ervoor te zorgen dat de energiekosten van meer huishoudens lager worden of niet onevenredig hard stijgen, moeten we ervoor zorgen dat het verduurzamen van woningen goedkoper wordt. Door de bij de Bouwagenda aangesloten partijen wordt de komende jaren gewerkt aan een kostenreductie van de verduurzaming van 20 tot 40%. Ter ondersteuning hiervan is inmiddels een ambitieus innovatie- en opschalingsprogramma gestart en het Bouw Techniek en Innovatie Centrum opgericht. Voor de gebouwen als kantoren, scholen en zorginstellingen komt er een streefdoel voor 2030 en een eindnorm in 2050. In routekaarten geven grote gebouweigenaren aan hoe ze toewerken naar het streefdoel en de eindnorm. De afspraken over de gebouwde omgeving vormen zo een samenhangend geheel.

Vraag 4: Welke aanvullende ideeën heeft u om de gebouwde omgeving te verduurzamen? En wat kunt u daar zelf aan bijdragen?
STOKEN EN KOKEN in woningen door gebruik van waterstof . Als alle cv-ketels en kookinstallaties op waterstof worden geplaatst is dat de allerbelangrijkste stap in de energietransitie. Waterstof draag in hoge mate bij aan een schone, duurzame energievoorziening.

Vraag5

- De klimaatopgave in de landbouw -

In 2050 is de wereldbevolking gegroeid tot zo’n 9,5 miljard mensen. Om de aarde niet uit te putten, moeten we anders gaan consumeren en produceren. Een omschakeling is nodig waarin niet druk op de kostprijs van producten leidend is maar het streven naar voortdurende verlaging van het verbruik van grondstoffen en vermindering van de druk op onze leefomgeving. Dat betekent ook een andere inrichting van onze landbouw en landgebruik, zodat grondstoffen en hulpbronnen op een duurzame manier worden gewonnen en optimaal worden benut. Om tot zo’n circulair en klimaatneutraal landbouwsysteem te komen, hebben we een samenhangende aanpak nodig. De kabinetsvisie ‘Waardevol en verbonden’ en het realisatieplan van die visie bieden hiervoor een kader. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een betere verbinding tussen landbouw en natuur, een lager gebruik van niet-hernieuwbare grondstoffen en een beter verdienvermogen voor duurzaam werkende ondernemers. In het Klimaatakkoord zijn concrete maatregelen afgesproken die verbonden zijn met de kabinetsvisie. Boeren, tuinders, bedrijven en andere partijen in en rond landbouw en landgebruik staan nu voor de uitdaging om deze activiteiten in samenhang uit te voeren.

Vraag 5: Welke praktische ideeën heeft u om zoveel mogelijk samenhang aan te brengen tussen de uitvoering van de afspraken uit het Klimaatakkoord en de visie Waardevol en Verbonden?
Laat veel afspraken uit het klimaatakkoord vallen en begin opnieuw en sla dan niet zoiets belangrijks als kernenergie over.
Nu is alles veel van eenzelfde eenzijdige insteek van milieugroeperingen en linkse actievoerders. Nederland wordt daar niet beter van ! Zo is er bijvoorbeeld het voorstel voor belasting op CO2-uitstoot. Stel dat Nederland ervoor kiest om als enige land een belasting op CO2-uitstoot in te voeren, dan heeft dat gevolgen voor heel veel van de bedrijfsactiviteiten. Vervuilende bedrijven kúnnen investeren in CO2-reductie. Maar ze kunnen er ook voor kiezen om die vervuilende activiteiten te verhuizen naar een land zónder CO2-belasting. En die landen zijn er genoeg.
Daarom is de inschatting dat bij dit ondoordachte voorstel een zeer grote kans bestaat op forse verplaatsing van activiteiten naar het buitenland.... Het zal je baan maar zijn. Misschien dat de linkse oppositie die zegt op te komen voor de gewone man ook aan die gewone man kan uitleggen waarom zijn baan wordt wegbelast? En let op: die vervuiling gaat in het buitenland gewoon door. De klimaatopbrengst is dus nul.
Overigens heb ik nog niet eerder gehoord van de visie "waardevol en verbonden". (kan aan mij liggen).

Vraag6

- Participatie bij duurzame elektriciteitsopwekking -

Het kabinet vindt het van belang dat burgers en bedrijven kunnen participeren in zonne- en windparken. Met ‘participatie’ worden meerdere dingen bedoeld. Het gaat over het goed betrekken van burgers en bedrijven bij het maken van plannen voor zonne- en windparken, en bij het bouwen van de parken. Dat betekent onder andere dat mensen goed geïnformeerd worden, dat zij ideeën en suggesties kunnen aandragen, kunnen meedenken, en kunnen laten weten wat ze van de plannen vinden. Participatie bij zonne- en windenergie gaat ook over financiële participatie; wanneer bijvoorbeeld burgers, bedrijven of coöperaties geld investeren in een project en/of opbrengsten van een project ontvangen, bijvoorbeeld door uitkering van winst of via een omgevingsfonds voor de gemeenschap.

Op dit moment verzamelen overheden, bedrijven en andere organisaties kennis over hoe burgers en bedrijven kunnen participeren in zonne- en windparken. Dit wordt onder andere opgeschreven in een zogenaamde ‘handreiking’ over participatie in energieprojecten.

Vraag 6: Op welke manier(en) zou u willen participeren in zonne- en windenenergieprojecten en wat vindt u hierbij belangrijk? U kunt hierbij denken aan bovengenoemde voorbeelden, maar ook aan andere vormen van participatie.
Mijn bijdrage zou kunnen zijn om deel te nemen met zonnepanelen. Maar het is niet de oplossing, want met zonne-energie, en zeker ook windenergie, maken we ons weer ondergeschikt aan de willekeur van de natuur. De afgelopen drieduizend jaar heeft de mensheid alles in het werk gesteld om onafhankelijk van de natuur te worden, en nu moeten we van alarmisten en ondergangsdenkers er naar terug, ook al weten we dat dat zelfbedrog is aangezien we continu gas-, kolen- en biomassacentrales bij de hand houden mocht het niet waaien en wolken de zon verborgen houden. Dat terug-naar-de-natuurgedoe is dus een peperduur ritueel. Mijn oplossing is nog altijd: Kernenergie en waterstof, de redding van de planeet !!!

Vraag7

- Het stimuleren van elektrische voertuigen -

Om de klimaatimpact van de manier waarop we ons vervoeren te verlagen is een verschuiving nodig naar schone vormen van mobiliteit. Voor autoverkeer zijn elektrische voertuigen, aangedreven door duurzaam opgewekte elektriciteit, hard nodig voor die verschuiving. Het kabinet wil daarom de aanschaf van elektrische voertuigen stimuleren, als ook het leasen van elektrische auto’s. Dit geldt voor personen-, bestel- en vrachtauto’s. Daarvoor stelt de overheid subsidies beschikbaar.

Vraag 7a: Waar dient het kabinet rekening mee te houden bij de vormgeving van deze subsidies?

Voor de stimulering van elektrische auto’s onderzoekt het kabinet een subsidie bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische personenauto, het verstrekken van laadtegoed en een subsidie voor een laadpaal en/of batterijgarantie.

Vraag 7b: Wat vindt u van deze instrumenten? Zijn er nog andere manieren om de aankoop van een elektrische auto aantrekkelijk te maken?

Vraag 7c: Wilt u nog andere overwegingen aan het kabinet meegeven voor de uitvoering van het klimaatbeleid voor mobiliteit?

Hier wordt weer gepusht in de richting van elektrische auto`s.
a. Stop die absurde subsidie op elektrische auto`s en het wegenbelastingvrij rijden daarmee.
Elektrische auto`s zijn echt niet de oplossing. Laat het alstublieft eens tot Nederland doordringen dat het gebruik van waterstofauto`s de aller schoonste oplossing is. In ieder geval NIET die milieuvervuilende accu-auto`s en omgeving verontreinigende afzichtelijke laadpalen.
b. We willen geen elektrische auto, stop dus alle vormen van tegemoetkoming !!!
c. Stimuleer het gebruik van waterstofauto`s.

Vraag8

- De bijdrage van circulaire economie aan de klimaatopgave -

Voor het klimaatvraagstuk maakt het niet uit of de emissies en emissiereducties binnen of buiten Nederland plaatsvinden. Internationaal is afgesproken dat de uitstoot van broeikasgassen wordt gemonitord op de plaats waar de emissies plaatsvinden. Dit wordt ook wel de “schoorsteenbenadering” genoemd. Er kunnen zich situaties voordoen waar het reduceren van emissies aan de schoorsteen resulteert in hogere (of lagere) emissies elders in de (internationale) productieketen. De schoorsteenbenadering houdt dus geen rekening met emissies die bepaalde activiteiten elders veroorzaken of voorkomen.

Hoewel de schoorsteenbenadering emissies elders in de keten buiten beschouwing laat, is deze aanpak nodig om nationale emissies onderling te kunnen vergelijken, en af te zetten tegen het doelbereik. Voor de nationale doelstelling van 49% CO2-reductie wordt daarom alleen naar nationale CO2-reductie gekeken. Omdat circulaire maatregelen gericht zijn op het sluiten van grondstofketens, vinden de CO2 effecten van deze maatregelen vaak plaats op verschillende plekken in een (internationale) productieketen. Om de kosten van de transitie voor de Nederlandse burger laag te houden, is het kabinet op zoek naar circulaire maatregelen die potentieel hebben om (vooral) in Nederland veel CO2 te reduceren.

Vraag 8: Welke circulaire diensten of concepten kunnen volgens u positief bijdragen aan het kostenefficiënt reduceren van CO2 op het Nederlandse grondgebied?
De meest positieve oplossing is KERNENERGIE. Dit is de enige technologie die ver genoeg is ontwikkeld en efficiënt genoeg is om de wereldvraag naar schone, milieuvriendelijke energie op te lossen. Al het andere zijn lapmiddelen en over 10 of 15 jaar hopeloos vervuilend en afschrikkend.

Vraag9

- De ruimtelijke inpassing van de energietransitie -

De transitie brengt veranderingen mee in de fysieke leefomgeving. Een duurzaam energiesysteem vergt meer ruimte dan een fossiel systeem. Deze ruimte is in Nederland – waar elke vierkante meter al een (of meerdere) bestemming(en) heeft – niet vanzelfsprekend. Een goede ruimtelijke aanpak van de transitie, inclusief het maken van (soms ingrijpende) ruimtelijke keuzen, is daarmee een noodzakelijke voorwaarde voor het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Vraag 9: Op welke wijze denkt u dat het draagvlak voor de ruimtelijke inpassing van bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen vergroot kan worden?
Windmolenparken en zonnepaneelparken zijn een enorme ruimtelijke belasting voor natuur en leefklimaat. Niet doen dus !!! Bouw het draagvlak af !!!
Plan de bouw van kerncentrales. Want kernenergie is onomstotelijk een van de schoonste energiebronnen. Bij het opwekken van stroom komen uit kerncentrales geen luchtvervuilende stoffen vrij en geen CO2. Kernenergie is bovendien veilig, wat uit internationaal onderzoek al lang is gebleken. Kernenergie is de enige energiebron, waarvan ook al het afval kan worden opgevangen en veilig kan worden verpakt. Bij fossiele brandstoffen komt het afval via luchtverontreiniging in het milieu terecht en accu's, zonnepanelen en windturbines leveren een berg giftig afval op dat we nooit en nooit zullen kunnen opruimen.
Kostenaspect: Kernenergie is weliswaar duurder dan aardgas, maar veel goedkoper dan wind- en zonne-energie, waar altijd 100% back-up voor nodig is van fossiele brandstoffen. Als je naar de totale kosten van de energiesystemen kijkt, dus inclusief de back-upkosten, is kernenergie de goedkoopste oplossing.