Klimaatplan en INEK

Reactie

Naam dhr. J. Vissers
Plaats Schinnen
Datum 16 september 2019

Vraag1

- Algemeen -

Het centrale doel in het klimaatbeleid, het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, raakt aan het leven van alledag. Zo gaan we onze huizen anders verwarmen en gebruiken we andere vormen van energie. De transitie is daarom in de eerste plaats een maatschappelijke transitie. Burgers en bedrijven staan voor een reeks beslissingen die van invloed zijn op hoe we wonen, ons verplaatsen, wat we eten, de producten die we kopen, hoe we ons geld verdienen. Iedereen kan dus bijdragen aan de transitie. De overheid wil burgers en bedrijven hierbij zoveel mogelijk ondersteunen.

Vraag 1a: Wat zijn volgens u de belangrijkste aandachtspunten bij de uitvoering van het klimaatbeleid?

Vraag 1b: Hoe kijkt u aan tegen de rollen van verschillende partijen in de transitie (burgers, bedrijven, overheid, kennisinstellingen, NGO’s, etc.)?

Zoals u weet, of hoogstwaarschijnlijk niet weet, is dat CO2 door het volgende incident aan de temperatuur gerelateerd werd.
Toen Tatchter aan de macht was, wilde ze overal in het land kerncentrales bouwen. De mijnwerkers waren uiteraard tegen en gingen gigantische stakingen aan die dreigden de energievoorziening lam te leggen. Om de publieke opinie op haar hand te krijgen, werd kolenstook, en vooral de CO2 uitstoot door Thatcher gekoppeld aan allerlei bangmakende dingen. De pers nam dat klakkeloos over (verplicht of niet-verplicht) waardoor de publieke opinie gezet was.
De atmosfeer bestaat voor slechts 0,038% uit CO2. Dat is bijna niets. Zelfs als dit 2x zo veel zou zijn, dan is het nog steeds bijna niets. Waterdamp en methaan heeft een 1000x zo groot broeikast effect.
1) Als het niveau van CO2 bepalend is voor de temperatuurstijging, dan wil ik graag een verklaring waarom tijdens de laatste ijstijd meer dan 2x zoveel CO2 in de atmosfeer is dan nu.
Voor planten is het absolute minimum 150ppm, het huidige niveau is 450ppm.
2) Als de "mensheid" verantwoordelijk is voor de klimaatverandering, wie was dan verantwoordelijk voor de klimaatveranderingen op de Aarde gedurende de afgelopen 4,5 miljard jaar.
Ik zie heel de “klimaatpolitiek” als het opwekken van een geldstroom van de burger naar de overheid, waarbij de banken nog een flink graantje meepikken. Want de burger moet immers voor deze ondemocratische plannen gaan betalen.
NL is verworden tot een klucht die door het gewone volk in het buitenland volledig uitgelachen wordt. U zult dan ook geen een Euro van mij richting overheid zien gaan voor een onzinnig klimaatplan. Volgens Al Gore zouden de Sychelles nu al 5 jaar onder water staan. De Wereldtemperatuur zou exponentieel stijgen, orkanen zouden in kracht en hoeveelheid toenemen, evenals de neerslag. Allemaal leugens. Statistisch is hier helemaal niets van terug te vinden. Sterker nog, de afgelopen jaren is de wereldtemperatuur min of meer stabiel gebleven en de eerste gletsjers zijn weer aan het groeien.
Hevige sneeuw in Australië het afgelopen seizoen en in Hawaii is in 2017 voor het eerst sneeuw gevallen.
Opwarming van de Aarde? Allemaal leugens om een industrie in stand te houden.

Vraag7

- Het stimuleren van elektrische voertuigen -

Om de klimaatimpact van de manier waarop we ons vervoeren te verlagen is een verschuiving nodig naar schone vormen van mobiliteit. Voor autoverkeer zijn elektrische voertuigen, aangedreven door duurzaam opgewekte elektriciteit, hard nodig voor die verschuiving. Het kabinet wil daarom de aanschaf van elektrische voertuigen stimuleren, als ook het leasen van elektrische auto’s. Dit geldt voor personen-, bestel- en vrachtauto’s. Daarvoor stelt de overheid subsidies beschikbaar.

Vraag 7a: Waar dient het kabinet rekening mee te houden bij de vormgeving van deze subsidies?

Voor de stimulering van elektrische auto’s onderzoekt het kabinet een subsidie bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische personenauto, het verstrekken van laadtegoed en een subsidie voor een laadpaal en/of batterijgarantie.

Vraag 7b: Wat vindt u van deze instrumenten? Zijn er nog andere manieren om de aankoop van een elektrische auto aantrekkelijk te maken?

Vraag 7c: Wilt u nog andere overwegingen aan het kabinet meegeven voor de uitvoering van het klimaatbeleid voor mobiliteit?

Ik vervoer medische materialen met spoed door Europa. Mijn laatste verre rit was van 's Heerenberg naar Montpelliers. Dat moest binnen 12 uur aanwezig zijn voor een medisch noodgeval.
Stel ik zou met een elektrische auto gereisd zijn. U kunt zelf uitrekenen dat ik dat nooit zou halen. Milieu gered, maar patient overleden.