Klimaatplan 2025-2035

Reactie

Naam C Balm
Plaats Zaandam
Datum 3 december 2024

Vraag1

Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Mijn voornaamste bezwaar is dat het ontwerp-Klimaatplan onvoldoende voorziet in het afschaffen van fossiele subsidies. Deze fiscale regelingen, waarmee een totaalbedrag van ca. 40 miljard per jaar is gemoeid, stimuleren het grootverbruik van fossiele brandstoffen. Dit werkt rechtstreeks in tegen elke maatregel die gericht is op het terugdringen van fossiele uitstoot. Het afschaffen van deze regelingen zou dus prioriteit moeten krijgen: zolang we hiermee doorgaan, heeft al het andere weinig zin.

Bij de COP klimaatconferenties beweert Nederland zich juist wel hard te maken voor het aanpakken van fossiele subsidies. Dat dit vervolgens niet terugkomt in ons eigen klimaatplan, maakt ons internationaal volstrekt ongeloofwaardig. We moeten de daad bij het woord voegen en onmiddellijk inzetten op volledige afschaffing van deze maatregelen.

Concreet heeft dit betrekking op onder meer (maar zeker niet uitsluitend) de volgende passages in het ontwerp-Klimaatplan:

Artikel 2.1: Maatschappij, de paragraaf over rechtvaardigheid (blz 16)
Reactie: Twee derde van het gasverbruik door Nederlandse bedrijven en instellingen is vrijgesteld van energiebelasting. Voor grootverbruikers die nog wél worden belast, geldt een veel lager tarief dan voor andere bedrijven. Als deze belastingvoordelen worden afgeschaft, kan het geld dat daarmee vrijgemaakt wordt, worden aangewend om mensen met lage inkomens te helpen met het isoleren en verbeteren van hun huizen.

Artikel 3.3: De Transitie in Sectoren - Internationale lucht- en Scheepvaart (blz. 44)
Reactie: Kerosine, een fossiele brandstof van het vliegverkeer, is nog steeds vrijgesteld van BTW. Dit kan niet langer. Op stroom voor treinen en benzine en LPG voor auto's wordt wél BTW geheven. Ook wordt er geen belasting geheven over vliegtickets (zowel voor binnenlandse als buitenlandse vluchten); ook daarover moet BTW geheven worden. Gezien de omvang van het vliegverkeer in Nederland zal dat een enorme nieuwe inkomstenbron opleveren, die gebruikt kan worden voor het ontwikkelen van duurzame mobiliteitsoplossingen (zoals beter en goedkoper openbaar vervoer).