Klimaatplan 2025-2035

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 26 november 2024

Vraag1

Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Geacht kabinet,

Ik roep u met klem op om drastische maatregelen te nemen om de klimaatcrisis zo veel mogelijk te mitigeren, ook als dit politiek gezien niet populair is.

Opvallend in het Klimaatplan 2025-2035 is dat de landbouwsector grotendeels buiten schot blijft, terwijl andere sectoren hun emissies wel reduceren. Waarom worden alle sectoren geacht klimaatneutraal te zijn in 2050, en de landbouw niet? Op p. 40 wordt hiervoor het volgende excuus gegeven: “Vanwege de biologische processen van vee, blijft de veehouderij gepaard met uitstoot van broeikasgassen en hierdoor kunnen de emissies uit de landbouwsector in 2050 niet nul zijn.” Wel wordt vervolgens erkend dat door een krimp van de veestapel (als gevolg van het stikstof- en mestbeleid) de klimaatopgave voor de veehouderij verkleind wordt. Waarom wordt een verdere krimp van de veestapel dan niet ingezet als klimaatmaatregel? Het fokken van minder dieren is een uiterst effectieve maatregel tegen de stikstof-, mest- en klimaatproblematiek.

Daarnaast is de landbouw bij uitstek een sector die wél klimaatneutraal kan worden, onder andere door het verhogen van de grondwaterstanden in het veenweidegebied en door het planten van bomen (agroforestry). Er is daarom geen reden om deze sector buiten schot te laten. De minister van KGG is verantwoordelijk voor het halen van de klimaatdoelen; zíj dient de maatregelen in de landbouw te nemen als de minister van LVVN dat niet durft te doen.

Maar net zoals de veehouderij met stevige maatregelen positief effect kan sorteren op meerdere beleidsterreinen, kan de industrie dat ook. Met het sluiten van onze grootste uitstoter van stikstofoxiden (Tata Steel), boeken we meteen belangrijke klimaat- en gezondheidswinst. Hetzelfde geldt voor een krimp van luchthaven Schiphol. Klimaatbeleid is niet serieus te nemen wanneer deze ontwikkelingen gewoon door zouden gaan. Waarom zou de goedbedoelende burger nog proberen om minder op vliegvakantie te gaan, als het kabinet Lelystad Airport doodleuk opent?

Tot slot is het bij het krimpen van de veestapel ook van belang dat de dierlijke eiwitconsumptie krimpt, omdat retailers anders buitenlands vlees zullen gaan inkopen. Ook hier roep ik de minister van KGG op om verantwoordelijkheid te nemen. Ook hier geldt: als de minister van LVVN geen maatregelen durft te nemen, zoals het instellen van een vleestaks, kan de minister die verantwoordelijk is voor klimaat dat doen, omdat dit gewoon één van de klimaatmaatregelen is..