Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
J.W. van der Woude
|
Plaats
|
Schiedam
|
Datum
|
3 december 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Mijn zienswijze betreft de transitie in de sectoren (p.44 e.v) , m.n. internationale luchtvaart.
De luchtvaart betaalt nog steeds geen belasting op kerosine. Dit in tegenstelling tot andere brandstoffen zoals die voor het trein- en wegverkeer; deze worden wel belast. Dit voordeel voor de luchtvaart duurt al decennia lang en is hopeloos verouderd.
De luchtvaart levert een significante bijdrage aan de klimaatcrisis én de vervuiling en vormt daarom ook een bedreiging voor de bio diversiteit. Naast de uitstoot van CO2 levert de luchtvaart ook andere broeikasgassen, die een nog veel grotere klimaatimpact hebben dan CO2.
Nieuwe technieken zoals elektrisch vliegen of vliegen op vloeibare H2, leveren geen oplossing voor de grote commerciële luchtvaart. Het is goed dat de luchtvaart zoekt naar verduurzaming, maar het is een utopie te denken dat dit voldoende zal zijn om de negatieve gevolgen te minimaliseren, laat staan tot nul terug te brengen. De enige oplossing is om de luchtvaart in ieder geval niet verder te laten groeien en op den duur te laten krimpen. Er blijft dan een kleinere én waar mogelijk minder vervuilende luchtvaart over.
Daarvoor zijn naast maatregelen op nationaal en Europees niveau, ook financiële prikkels nodig. Vliegtickets moeten belast worden, net zo goed als treinkaartjes dat zijn.
Dus:
- Belasting op kerosine, zoals ook op andere brandstoffen
- Belasting op vliegtickets, zodat de prijs beter de impact op klimaat en biodiversiteit weergeeft
Met als doel:
- Geen groei en binnen 10 jaar een krimp van de luchtvaart.