Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rijswijk
|
Datum
|
5 december 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Ik hoop dat er bij de praktische uitvoering van de klimaatplannen voor de mobiliteit in de steden ook rekening gehouden wordt met de gevolgen voor de bewoners die om diverse redenen niet zomaar de overstap naar elektrisch vervoer kunnen of willen maken. Zo heeft Den Haag de tweetakt-bromfiets in de ban gedaan. Mijn ouders, die op een Spartametje nog redelijk mobiel waren, werden afgescheept met een beperkt OV-tegoed of een bon voor de aanschaf van een (elektrische) fiets van €400 (één bon per huisadres), waar je natuurlijk niet veel mee kan beginnen. Gevolg: mobiliteit sterk ingeperkt. Als recreatief berijder van een oldtimer bromfiets (zeer beperkt aantal ritjes per jaar, het meeste doe ik op de fiets) kan ik alleen maar een vergunning voor 20 dagdelen bij de Haagse gemeente kopen, waarmee ik vanuit mijn woonplaats Rijswijk een Haagse corridor van 400 meter naar Wateringen/het Westland over kan steken. Dat moet ik dan wel iedere keer melden om dat van de strippenkaart af te strepen, anders krijg ik een boete. Of door deze maatregelen de luchtkwaliteit ook echt verbeterd is, betwijfel ik ten zeerste, want metingen vooraf en achteraf zijn niet gedaan (wensdenken) en de verkeersdrukte is sindsdien zeker niet afgenomen. Het draagvlak voor nog te nemen milieumaatregelen is door deze naar mijn idee onzinnige aktie wel flink afgenomen.
Zo ook met de ter discussie staande milieuzones, waarin straks alleen elektrische bedrijfsvoertuigen welkom zullen zijn. Niet alleen is dit voor veel kleine/eenmansbedrijfjes een financieel lastig uitvoerbaar, maar ook praktisch gezien ontbreekt het alleen al aan voldoende infrastructuur (laadpalen) in de steden. Overslagpunten buiten de steden, waarbij bijvoorbeeld overgestapt kan worden van een fossiel aangedreven voertuig naar een elektrisch exemplaar (die dan op die overslagpunten ook allemaal geladen moeten worden, wederom een probleem in infrastructuur) is misschien haalbaar als je een laptop mee moet sjouwen, maar ik verwacht niet dat de inhoud van de bedrijfsbus van een aannemer even snel van de ene naar de anders bus overgezet is.
Kortom, hopelijk komen er reële en praktisch uitvoerbare plannen op tafel in plaats van wensgedachtes, roze wolken en fantasieën van bestuurders die blijkbaar niet met hun voetjes op dezelfde aarde staan als normale mensen.