Klimaatplan 2025-2035

Reactie

Naam S.M.A. Catz
Plaats Bunnik
Datum 27 november 2024

Vraag1

Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Hoe willen we dat volgende generaties op alle plekken op deze aarde kunnen leven? Houd dat voor ogen bij het opstellen van het beleid.

Kies voor beleid dat bijdraagt aan herstel van natuur en biodiversiteit. Dat zou de grootste prioriteit moeten zijn.

Neem verantwoordelijkheid als welvarend land en investeer in groepen (binnen en buiten Nederland) die hulp en ondersteuning nodig hebben in het huidige klimaat. Dat betekent: boeren helpen die minder of geen vee meer kunnen houden, mensen helpen met een kleine beurs door OV goedkoop te maken en te zorgen dat ook dunbevolkte gebieden goed bereikbaar zijn.

Verplicht bedrijven om open en eerlijk te zijn over hun productieketen en verantwoordelijkheid te nemen voor 'de echte prijs' van producten.

Meer specifiek:

1 Artikel 2.1.
Draai vrijstelling van belasting voor gasverbruik voor grote bedrijven terug. En gebruik de opbrengsten voor het helpen van mensen met lage inkomens om hun huis energiezuiniger te maken.

2. Artikel 2.4.
De Nederlandse staat steunt met exportkredietverzekeringen (via Atradius DSB) projecten van Nederlandse bedrijven in landen waar risicovolle situaties heersen die het slagen van hun project bedreigen. Het grootste deel van die steun gaat naar vervuilende bedrijven in de fossiele industrie. Als de politiek daarom zou besluiten om geen olie- en gasgerelateerde steun te verlenen, helpt dat Atradius enorm om de energietransitie in de buitenlandse handel/investeringen te bevorderen.

3. Artikel 3.3
Belast kerosine en vliegtickets!!

Kerosine, een fossiele brandstof van het vliegverkeer, is nog steeds vrijgesteld van BTW. Dit kan niet langer. Op stroom voor treinen en benzine en LPG voor auto's wordt wél BTW geheven. Ook wordt er geen belasting geheven over vliegtickets (zowel voor binnenlandse als buitenlandse vluchten); ook daarover moet BTW geheven worden. Gezien de omvang van het vliegverkeer in Nederland zal dat een enorme nieuwe inkomstenbron opleveren, die gebruikt kan worden voor het ontwikkelen van duurzame mobiliteitsoplossingen (zoals beter en goedkoper openbaar vervoer).

4.Artikel 5.1:
Yes, burgerberaad! Super goed dat dit komt. Laten we dit frequenter doen. Belangrijk dat de burger een zwaarwegende stem krijgt en houdt in de besluitvorming. Dat is tot op heden helaas vooral weggelegd voor de lobbyisten van grote bedrijven/grote financiële belanghebbenden.