Klimaatplan 2025-2035

Reactie

Naam dhr D.A.A. Kanon
Plaats Ermelo
Datum 4 december 2024

Vraag1

Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Als eigenaar van een aantal historische slepers uit de jaren 1926 en 1930, ben ik trots om dit waardevolle stukje Nederlands erfgoed te mogen en kunnen onderhouden. Het is voor mij een voorrecht om deze authentieke schepen te mogen varen en het publiek te tonen hoe deze slepers in het verleden hun werk deden. Wij nemen jaarlijks deel aan diverse evenementen waar we onze schepen kunnen presenteren en het verhaal achter deze unieke vaartuigen kunnen delen.

Helaas wordt het tegenwoordig steeds moeilijker om ons cultureel varend erfgoed in stand te houden. De hoge brandstofkosten – zowel voor diesel als voor kolen – de restricties in groene zones en het gebrek aan subsidies maken het financieel en praktisch steeds lastiger om deze boten in de vaart te houden. Zelf draag ik de kosten vanuit privé, maar de meeste van onze schepen bevinden zich in stichtingen en zijn afhankelijk van sponsoren. Ook dat wordt steeds lastiger.

Het zou een positieve stap zijn als de overheid het belang van cultureel varend erfgoed beter zou erkennen en zou stimuleren in plaats van het steeds moeilijker te maken. De huidige regelgeving dreigt ervoor te zorgen dat we deze prachtige stoomvloot, die nu nog uit 15 sleepboten bestaat, niet meer kunnen varen. Is dat wat we willen? Moeten we niet trots zijn op ons verleden en onze geschiedenis behouden voor toekomstige generaties?

Mobiel erfgoed, zoals de historische schepen die ik onderhoud, vertegenwoordigt een immense cultuurhistorische waarde. Het is van groot belang dat dit erfgoed zichtbaar blijft voor het publiek en dat het kan blijven bewegen – varen, rijden en vliegen. Het in stand houden van mobiel erfgoed draagt bij aan het behoud van deze waardevolle objecten, terwijl stilstand onvermijdelijk leidt tot achteruitgang.

Hoewel mobiel erfgoed minder schoon is dan moderne vervoersmiddelen, is de ecologische impact relatief klein, aangezien deze vaartuigen slechts in beperkte mate worden ingezet. Desondanks is er zeker ruimte voor verbetering. Als de overheid enerzijds het onderzoek naar en de toepassing van alternatieve brandstoffen zou stimuleren, en anderzijds het gebruik van fossiele brandstoffen zou toestaan zolang er geen goede en betaalbare alternatieven beschikbaar zijn, kan mobiel erfgoed behouden blijven zonder dat het onacceptabele milieueffecten veroorzaakt en die het mogelijk maken om het varend erfgoed in Nederland te behouden en toegankelijk te houden voor toekomstige generaties.