Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Leeuwarden
|
Datum
|
3 december 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Wij hoorden dermate laat van deze consultatie dat we maar op een klein onderdeel (kunnen) reageren.
Wij wonen op en varen met een tjalk die in 1922 is gebouwd, u ziet haar op bijgaande foto. Varend erfgoed waar we een aantal jaren op mogen passen en dat we te zijner tijd willen doorgeven aan de volgende generatie. Nederland heeft gelukkig veel varend erfgoed en dat vertegenwoordigt een grote cultuurhistorische waarde. Onze tjalk is een zeilschip en dus varen we zoveel het kan op de zeilen, super duurzaam dus. Als we toch de motor moeten gebruiken, een bijna historische DAF uit de jaren '50, tanken we HVO 100, Hydrotreated Vegetable Oil. Een 'diesel' van biologische oorsprong, vervaardigd uit plantaardige restolieën die over de gehele keten een CO2 reductie van 90 % realiseert. Natuurlijk blijft onze DAF een verbrandingsmotor en vandaar die resterende 10%. Maar het feit dat de motor al zo oud is en nog steeds prima functioneert is op zichzelf ook een bijdrage aan duurzaamheid. Op u wordt regelmatig een beroep gedaan om de subsidiëring van 'fossiel' te stoppen of tenminste drastisch te beperken. U zou kunnen overwegen een deel van die subsidiëring in te zetten voor het stimuleren van (het gebruik van) HVO100, dat nu nog vaak relatief duur is ten opzichte van fossiele diesel. Het groene mes snijdt dan aan twee kanten.
Volgens ons is het van groot belang dat varend, en breder mobiel, erfgoed zichtbaar is en blijft voor het publiek en dat het kan blijven bewegen, kan blijven varen, of rijden en vliegen. Het mobiel houden van mobiel erfgoed leidt er ook toe dat het in stand kan worden gehouden. Stilstand leidt onvermijdelijk tot achteruitgang.
Mobiel erfgoed is minder schoon dan moderne vaar-, voer- en vliegtuigen. Relatief gezien is de
uitstoot echter verwaarloosbaar omdat mobiel erfgoed slechts erg beperkt wordt ingezet. Toch kan
mobiel erfgoed nog minder impact op het milieu hebben. Als de overheid het onderzoek
naar en het toepassen van alternatieve brandstoffen als HJVO100 stimuleert kan iedereen van bewegend mobiel erfgoed blijven genieten.
Bijlage