Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
22 november 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Het klimaatplan is een aanzet voor overheidsbeleid inzake het klimaat. In hoeverre Nederland in staat is zelfstandig een ander beleid dan het EU beleid te maken? Als we alles zouden doen wat er in het Klimaatplan staat welke verschil hebben we dan gemaakt? Is het niet verstandig in te zetten op mitigerende maatregelen die de gevolgen van de temperatuur toename beperken.
Waarom wordt niet veel meer ingezet op het gebruik van de gronden van vrijkomende veebedrijven als gevolg van de beëindigingsregeling om het omzetten naar bos? De boer kan dan worden ingezet als natuurbeheerder. Hoe gaat de overheid bewerkstelligen dat het gebruik van bezorgdiensten (verdozing en vervuiling) en het gebruik van sociale media (grote datacentra) worden ingeperkt of iig uitstootvrij worden? De grootste vervuilers zijn energievoorziening, verkeer en vervoer, industrie, landbouw. De energievoorziening is een grote CO2 producent. De productie speelt zich buiten de invloedsfeer van de burger af. Vervoer is een grote bijdrager terwijl de overheid niet inzet op elektrificatie van het wagenpark. Subsidies moeten daar onderdeel van zijn? In de redeneringen rond vliegverkeer wordt zelden meegenomen welke andere activiteiten de mensen die niet gaan vliegen wel gaan ondernemen en welke gevolgen dat heeft voor de CO2 productie. Dat brengt mij op het laatste punt van aandacht: als er vergelijkingen worden gemaakt tussen verschillende vervoersmodaliteiten moet ook de aanleg van wegen en spoorbanen en vliegvelden worden meegenomen in de vergelijking. Daarnaast ook het onderhoud en de instandhouding onderdeel van de vergelijking.