Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
W. Posthumus Meyjes
|
Plaats
|
Leusden
|
Datum
|
3 december 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina, of door een document te uploaden.
Wij vinden het van belang dat mobiel erfgoed vanuit cultuur-historische waarde moet blijven bewegen en daarmee aan het publiek, in de oorspronkelijke uitvoering, kan worden getoond.
De wereld federatie FIVA definieert mobiel erfgoed als volgt: mobiel erfgoed is een mechanisch voortgedreven voertuig, dat tenminste 30 jaar oud is en dat is onderhouden in een originele en historisch juiste conditie, dat – in de regel – niet wordt gebruikt voor dagelijks verkeer en daardoor deel uitmaakt van ons technische en culturele erfgoed.
Mobiel erfgoed is wat minder schoon dan moderne voertuigen. Dat is verwaarloosbaar omdat het gemiddeld slechts zo’n 1450 kilometer per jaar rijdt. Toch kan mobiel erfgoed nog minder impact op het milieu hebben. Dit kan door het gebruik van niet fossiele synthetische e-fuels. Dat zijn hernieuwbare brandstoffen, die traditionele fossiele brandstoffen kunnen vervangen. De FEHAC vindt dat het gebruik daarvan gestimuleerd moet worden.
Daarbij doen wij wel een dringend verzoek aan de Rijksoverheid; zorg dat belastingen en accijnzen op minder vervuilende brandstoffen, zoals e-fuels, zodanig worden bepaald dat zij in het gebruik niet duurder zijn dan de traditionele brandstoffen die zij vervangen!
E-fuels zijn daarnaast uitstekend geschikt om te mengen met traditionele brandstoffen, of die zelfs te vervangen. Het bijmengen van 10% e-fuel bij de ‘gewone’ brandstof levert direct al 10% milieu- en klimaatwinst op. Bovendien brengen deze aan de motoren van oldtimers minder schade toe dan bij het bijmengen of gebruik van ethanol.
Met e-fuels moet en kan het mobiele erfgoed toegang houden tot alle milieuzones. Dat is goed om de cultuur-historische waarde aan het grote publiek te blijven tonen.