Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
ing. Peter Barendse
|
Plaats
|
Kwintsheul
|
Datum
|
3 december 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina, of door een document te uploaden.
In grote delen van Nederland is ook een funderingsprobleem: woningen en gebouwen verzakken als gevolg van bodemdaling en/of rottende houten palen. Er is een voor de hand liggende combi te maken met energietransitie: als er een nieuwe paalfundering gemaakt moet worden, is het eenvoudig en relatief goedkoop mogelijk om de palen ook te gebruiken als warmtebron voor een warmtepomp. Zeker bij holle buispalen zijn de mogelijkheden groot: bodemlussen kunnen worden ingelaten alvorens beton te storten. Zo kun je dus twee problemen in één keer oplossen zonder extreme meerkosten. Helaas zijn de bouw- en installatiebedrijven nogal huiverig om dergelijke oplossingen te kiezen. Maar het werkt: ik spreek uit ervaring met een huis uit 1957.
De scheepvaart en het wegverkeer zijn gebaat bij alternatieve brandstoffen. Voor de scheepvaart is het zinvol om HVO100 breder beschikbaar te stellen. Veel eigenaren van historische bedrijfsvaartuigen hebben behoefte aan HVO100, verkrijgbaar op veel meer tankstations als nu beschikbaar. Voor de beroepsvaart is dit uiteraard ook een snelle oplossing! Dus: HVO100 breed en betaalbaar beschikbaar maken s.v.p.