Klimaatplan 2025-2035

Reactie

Naam M.A. Hosemans
Plaats Houten
Datum 25 november 2024

Vraag1

Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
De Transitie in Sectoren - Internationale lucht- en Scheepvaart (blz. 44-45)
Reactie: De kosten van vliegtickets zijn bepalend voor het gebruik van het vliegtuig. Kerosine, een fossiele brandstof van het vliegverkeer, is nog steeds vrijgesteld van BTW. Terwijl, op stroom voor treinen en benzine en LPG voor auto's wordt wél BTW geheven. Door de lage prijzen van de korte-afstands-vliegtickets komen alternatieven zoals internationaal treinverkeer moeilijk van de grond.
Het internationale treinverkeer zou in dit plan ook een plek moeten krijgen. Hier moet met buurlanden over gesproken worden: Hoe stimuleren we dit? Misschien eerst de Benelux en dan verder Europa in. Het vraagt ook investeringen voor de infrastructuur en beleid. Nu krijgt het nationale spoorboekje vaak nog voorrang op het internationale reizen.
Waarom pas een afstandsafhankelijke vliegbelasting vanaf 2027? Hoe eerder hoe beter. Dat levert dan weer geld op om te kunnen investeren in bijvoorbeeld het internationale treinverkeer.