Klimaatplan 2025-2035
Reactie
Naam
|
G.J. Hensen
|
Plaats
|
Westkapelle
|
Datum
|
3 december 2024
|
Vraag1
Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
Varend erfgoed is heel belangreik om te behouden en dit kan alleen door gebruik. Vele mensen genieten van de bijeenkomsten en bv de erfgoedtoer van dit jaar.
Daar het merendeel door particulieren in stand wordt gehouden en met eigen middelen wordt betaald is het noodzakelijk dat de overheid hier de mogelijkheden voor bied.
Ik zelf vaar met een sleepboot uit 1941 met orginele motor, alles erfgoed in Nederland gebouwd en bijgedragen aan de opbouw van ons land.
Vervuiling is minimaal zeker gezien het feit van de beperkte aantal draaiuren van de motoren.
Tevens stoot een oude langzaamloper zeer weinig NOx uit vergeleken met de moderne opgevoerde motoren ,de reden is de lage verbrandings druk en langzame verbranding.
Het zou veel kunnen bijdragen om HVO 100 te gaan gebruiken maar dit is 20 tot 25% duurder dan normale diesel.
Gezien bovenstaande dat het merendeel van de schepen particulier worden bekostigd is dit een grote inbreuk op de jaarlijkse kostenpost.
Het zou de overheid marginaal geld kosten om toe te staan dat erfgoed rode HVO kan gebruiken tegen lager accijns tarief. Hiermede dienen dan twee doelen n.l. beter voor milieu en voor de eigenaar een betere mogelijkheid om zijn erfgoed te tonen op bijeenkomsten en historische steden te verrijken .