Klimaatplan 2025-2035

Reactie

Naam J.D. Haalboom
Plaats Dresden
Datum 23 november 2024

Vraag1

Wil je reageren op het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035? Dan kun je dat doen door een bericht achter te laten op deze pagina en/of door een document te uploaden.
De Nederlande staat moet stoppen met het (verborgen) subsidieren van elke vorm van fossiele brandstoffen en zich internationaal inspannen om deze subsidies en belastingvoordelen, zoals die voor het gasverbruik van Nederlandse bedrijven, te verbieden.
Goederenvervoer is een sterke pijler van de Nederlandse welvaart. Per spoor of per binnenschip is verreweg de meest klimaatvriendelijke oplossing en moet dus versterkt worden. Het wagenladingverkeer in Nederland dient aangemoedigt te worden in lijn met Duitse en Zwitserse voornemens. Ook moet bij de planning van bedrijventerreinen rekening gehouden worden met intermodaal vervoer en zijn terminals in te richten, om de afstand op de weg te minimeren en de transitie naar E-mobiliteit voor vrachtwagens te vereenvoudigen.
In het personenvervoer is een verdere uitbouw van fiets- en OV-infrastructuur van belang, dit biedt nieuwe innovatiepotentialen. Lely- en Nedersaksenlijn krijgen prioriteit.
Nederland moet zich inzetten voor groter aanbod van nachttreinen naar Europese bestemmingen, net als een verhoging van de frequentie en van het aantal bestemmingen van int. dagtreinen. Om de concurrentiepositie van het spoor te verbeteren, moet op kerosine (een fossiele brandstof) BTW geheven gaan worden. Op vliegtickets is een progressieve belasting op zijn plaats, om veelvliegers te ontmoedigen.

De Nederlandse staat moet stoppen met het steunen van exportkredietverzekeringen voor olie- en gasgerelateerde projecten, om deze te ontmoedigen.

Het gebruik van buitenlandse gasvelden (Noorwegen, het VK en Denemarken worden expliciet genoemd in het Klimaatplan) om CO2 in op te slaan is tot op heden niet bewezen, temeer in het klimaatplan voor de Nederlandse velden de vraag wordt opgeworpen "hoe technisch en economisch haalbaar de benutting hiervan is." (toegankelijke versie, p. 48) Er moet versterkt worden ingezet op het gebruik van natuurlijke hulpbronnen, bijv. zeegras en zeewier, om CO2-vastlegging mogelijk te maken. Synergie-effecten kunnen bereikt worden met het instandhouden van het vissersberoep, die, net als de boeren, een deel van hun inkomen door CO2-vastlegging kunnen verdienen, alsmede met de infrastructuur in de noordzee t.b.v. windmolenparken.

Klimaatwetenschap in alle lespakketten.

De Nederlandse staat moet zich op internationaal vlak actief inspannen om afzwakkingen van doelstellingen, zoals de recente voorstellen voor afzwakking van de EU-ontbossingswet, tegen te gaan.