Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats ALPHEN AAN DEN RIJN
Datum 23 februari 2022

Vraag1

Welk voorbeeld wilt u doorgeven?

Het probleem van het onderwijs waarin kinderen die "complex" zijn of begaafde kenmerken hebben buiten de boot vallen in een niet passend systeem. Er zijn 15.000 tot 20.000 kinderen uitgevallen. Zitten thuis of hebben zelfs vrijstelling van de leerplicht. Dit zodat ouders zich kunnen focussen op herstel zonder de druk naar schoolgang. We hebben het over kinderen die trauma's hebben opgelopen en/of PTSS.

De leerplicht is een schoolplicht. Recht op onderwijs is op school. Kind moet fysiek aanwezig zijn. Er is de varia wet of tijdelijke vrijstelling van full time school (dus part-time) maar de focus ligt op teruggang naar school.

De groep 'uitzonderlijke begaafdheid' is een groep waar weinig over bekend is. Vooral met de combinatie met ASS of ADHD. Hoogbegaafdheid net zo. De kinderen die niet 'high functioning' zijn of school slim komen met allerlei mentale klachten thuis te zitten.

De leerplicht (schoolplicht) richt veel schade aan omdat er geen mogelijkheid is om onderwijs op een ander manier in te vullen waar deze groep mentaal baat bij heeft. Thuis leren bijvoorbeeld.

Vraag2

Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Nee

Vraag3

Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
De leerplicht

Vraag4

Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Nee

Vraag5

Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Begaafden (in vele vormen) komen in de knel door hun andere manier van denken. Het schoolse systeem vraagt om methodisch handelen en denken. Kinderen passen zich aan ten koste van hunzelf.

Kwalificeren zou op andere manieren ook moeten kunnen zodat ze een kans krijgen op diploma's. Op basis van doen, kijken, leren, laten zien.

Thuisonderwijs mogelijk maken na schoolgang. Digitaal 'onderwijs voor een groep begaafden (met of zonder ASS/ADHD) is geen oplossing als het dezelfde verplichtingen heeft van methodische vakken, toetsen, urennorm.

Ervaringsgericht leren zou geaccepteerd moeten worden om het neuro diverse brein aan te spreken. De leerpotentie komt eruit ipv dat het lichtje uitgaat bij de kinderen.

De dwang en drang om in het school systeem te blijven doet ook bij ouders schade op. Angst en leed. Wat is recht op onderwijs? Is dat onderwijs fysiek op school? Is dat het hele programma en diens verwachtingen online doen?

Nee, het gaat om aanpassing. Leren vanuit je hart. Dat is niet alleen methodisch maar door te ervaren. Het (creatieve) begaafde brein moet niet veranderd worden of aanpassen maar erkend worden dat leren echt anders kan.

Weg met de leerplicht en breng een leerrecht in. Kwalificeren op andere manieren. Veel van deze kinderen hebben ook therapieën. Geef ze hun autonomie terug met een leerrecht. Ouders kunnen 'onderwijs aan huis betalen of een passende kleinschalige ontwikkel plek zoeken die passend is.

Geen druk van cito's, toetsen en examens. Alternatieven om te laten zien dat het kind groeit en een ontwikkeling doormaakt.
Dynamisch en ervaringsgericht.

Kinderen horen niet te wensen dat ze dood willen. Het tragische van de leerplicht en kwalificatieplicht is dat ze vervagen en de zin van het leven niet meer zin zitten.

Vraag6

Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Voor de kinderen met een begaafdheid met of zonder ASS/ADHD (dubbel bijzonder).

Vraag7

Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Invoeren van een leerrecht zodat dynamisch en ervaringsgericht leren mogelijk is. Thuisonderwijs (zelf invullen hoe het onderwijs eruit komt te zien) mogelijk maken na schoolgang.