Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Geldermalsen
|
Datum
|
16 februari 2022
|
Vraag1
Welk voorbeeld wilt u doorgeven?
Een medische inkomensvrijlating binnen PW voor beperkte doelgroep bijstandsgerechtigden, kunnen hiervan pas gebruik maken, na onderzoek van het UWV medische urenbeperking. Echter door achterstand van deze onderzoeken bij het UWV, moeten cliënten soms 6 a 9 maanden wachten totdat zij in aanmerking komen van deze vrijlating. Is het mogelijk om voor deze vrijlating gebruik te maken van een (onafhankelijke) bedrijfsarts i.p.v. alleen UWV voor een betere doorstroming voor client (maar ook voor het UWV)?
Vraag2
Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ik heb hierover contact gehad met de juridisch / beleidsmedewerkers van Werkzaak.
Vraag3
Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Participatiewet
Vraag5
Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Ik bemerk een gat (periode) in de toekenning van vrijlatingen van inkomen voor een doelgroep die deze hard nodig heeft; de inkomensvrijlatingen lopen nu niet "soepel" in elkaar over. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.
Vraag6
Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Bijstandsgerechtigden met een parttime-inkomen , met blijvende medische klachten. Waar maximale belastbaarheid is bereikt. Vaak zijn er al voldoende onderzoeken/rapporten waaruit blijkt dat max. belastbaarheid is bereikt.
Vraag7
Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Mijn suggestie; gebruik maken van een (onafhankelijke), eventueel interne, bedrijfsarts.
Er hoeft , naar mijn inziens, voor de medische urenvrijlating dan niet perse een doorverwijzing naar UWV plaats te vinden, om besluit hierop te nemen.