Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen
Reactie
Naam
|
Arbeidsbeperkten en participatiewet W.E.C. Borgmeijer-Bianchi
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
10 februari 2022
|
Vraag1
Welk voorbeeld wilt u doorgeven?
Ik zou graag de participatiewet, het doelgroepen register en de wajong willen uitlichten
Vraag2
Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ja, met onderzoeksbureau panteia en de aanbieding van het boekje gevangen in de bijstand, uitgegeven door de FNV en overhandigd op het plein.
Vraag3
Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Ja, de participatiewet en de zeer strenge regels van de wajong.
Vraag4
Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Nee, helaas.
Vraag5
Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Ik wil dit doorgeven omdat ik, en vele andere Nederlanders financieel onredelijk in de knel komen.
In de participatiewet kun je bijvoorbeeld geen eigen inkomen behouden als je gaat samenwonen en niet kunt werken. Hierdoor blijven veel mensen apart wonen, wat druk op de huizenmarkt en juist fraude niet tegen gaat.
Met de indicatie banenaspaak gaat er ook veel mis. Het begint al dat vaak contracten maar tijdelijk zijn, waardoor je geen financiële zekerheid kunt opbouwen. Ook wordt je loon in veel gevallen niet aangevuld, ook niet als je maximaal belast bent. Ik werkte bijvoorbeeld 25 uur, en had daardoor een deeltijd inkomen. Dat is dus een verlies van 15 uur, dat niet gecompenseerd werd, terwijl ik niet meer kon werken door beperkingen. Dat voelt als straf. Zeker wanneer je meer aandoeningen krijgt en ziek uit dienst gaat. Dan wordt er nog maar 70% van je loon betaald. Je hebt dan al een laag inkomen, en daar gaat dan nog eens 30%van af zonder een echt goede reden. Hoe kom je in de problemen ? Juist. Zo. Vervolgens is het dan nog maar de vraag of je in de WIA komt, want het uwv ziet je liever weer terugvallen op de bijstand, terwijl je super hard hebt geknokt er uit te komen. Zeker als je samenwoont met iemand die ook ziek is, en nog een oude wajong heeft, maakt het deze situatie zeer onredelijk. Als bepaald is dat je geen mogelijkheden meer hebt omdat je gezondheid verslechterd, zou er een passend vangnet moeten zijn zoals de wajong ooit was. Ook voor mensen boven de 30, maar ook zeker voor die daar onder. Iedereen verdwijnt nu in de afvoerputje van de bijstand, en dat is onredelijk, en mensen worden financieel door alle regels gard getroffen. Bij mij gaat het bijvoorbeeld om een verschil van 700 euro in de maand, of dat ik bijstand krijg, of dat ik wajong zou krijgen. Als ik WIA heb, gaat het om een verschil van 300 euro per maand. Geld dat hard nodig is voor zorg, en zelfs een aangepaste woning.
Vraag6
Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Voor mensen met 1 of meerdere arbeidsbeperkingen, vaak al vanaf jonge leeftijd.
Vraag7
Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
De banen van de participatiewet moeten door de overheid en gemeente beschermd worden, zodat je zekerheid krijgt. Net als op de sociale werkvoorziening vroeger. En niet iedere paar maanden onzekerheid of je contract wel verlengd wordt. Deze mensen verdienen meer bescherming op de arbeidsmarkt.
De wajong regels moeten verruimd, zodat als je alles hebt geprobeert, je alsnog recht krijgt. Ook moet er voor mensen met een arbeidsbeperking een andere manier voor het berekenen van een WIA gevonden worden. Zodat je een waardig eigen inkomen hebt, en niet langer afhankelijk bent van bijstandsaanvullingen.
En er moet een passen vangnet, zoals dat van de WIA komen voor arbeidsbeperkten die niet kunnen werken, in plaats van de bijstand met zijn onredelijk strenge eisen wanneer je arbeidsongeschikt bent, en niet in aanmerking komt voor de WIA