Help ons wetten en regels te verbeteren die mensen ernstig in de knel brengen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
9 februari 2022
|
Vraag1
Welk voorbeeld wilt u doorgeven?
De (bijlage) bij Regeling eisen geschiktheid 2000 beperkt het rijbewijs voor mensen met verschillende medische aandoeningen (of ICD-dragers) tot 'alleen tijdens privégebruik' (code 100); zij mogen niet rijden wanneer de rit als 'werk' wordt gezien. Het doel of de bestemming is: niet te controleren (bijvoorbeeld door politie of toezichthouder), niet te toetsen door een rechter, niet te handhaven en komt niet overeen met het doel (voorkomen dat mensen met deze aandoeningen beroepschauffeur worden). Het komt niet overeen met de Europese Rijbewijsrichtlijn (2006/126/EG) die deze beperking niet kent, en enkel ruimte biedt tot striktere gezondheidseisen (niet tot extra beperkingen). Het bijeffect is dat Nederlanders met deze aandoeningen worden benadeeld t.o.v. overige Europeanen met deze aandoeningen.
Ook code 101 (beperking tot max. 4 uur rijden tijdens werk) is niet te controleren (bijvoorbeeld door politie of toezichthouder), niet te toetsen door een rechter, niet te handhaven en komt niet overeen met het doel.
Mensen met deze aandoeningen verliezen hierdoor onnodig hun baan en/of bedrijf.
Vraag2
Heeft u hierover eerder contact gehad en zo ja met welke organisatie?
Ja; met het CBR en Ministerie van Infrastructuur en Milieu (in 2017)
Vraag3
Weet u over welke wet of regel uw voorbeeld gaat?
Bijlage bij Regeling eisen geschiktheid 2000
Vraag4
Weet u over welk artikel van de wet of regel uw voorbeeld gaat?
Regeling eisen geschiktheid 2000, Bijlage o.a. 3.2.1.1, 3.2.1.2, 6.1, 6.2.1, 6.7.4.1, 7.2, 7.4, 7.6, 8.2.1, 8.2.2, 8.6.1.
Vraag5
Waarom geeft u dit voorbeeld door? Wat is het probleem dat u ziet?
Hoewel mensen met code 100 of 101 dit vaak negeren en niet laten weten aan hun werkgever, worden mensen die zich aan de wet willen houden of hun rijbewijs moeten tonen bij hun werkgever hierdoor ernstig benadeeld. Ook bij zelfstandigen, waarbij het nog minder goed vast te stellen is of een autorit wel of niet als werk moet worden gezien, weten niet waar ze aan toe zijn.
Vraag6
Voor wie zorgt uw voorbeeld voor problemen?
Voor werkzame mensen met een Nederlands rijbewijs met verschillende medische aandoeningen.
Vraag7
Hoe denkt u dat we dit probleem kunnen verbeteren? Als u concrete suggesties hebt voor het verbeteren van de wet of regel dan kunt u dat hier ook doorgeven.
Bij de vertaling van de Europese rijbewijsrichtlijn naar de Nederlandse Regeling eisen geschiktheid 2000 lijkt een vertaalfout te zijn gemaakt. Waar de Europese richtlijn voorschrijft dat mensen met deze aandoeningen geen beroepschauffeur mogen zijn, wordt in Nederland gesteld dat mensen tijdens hun werk helemaal niet mogen rijden (bijvoorbeeld naar een klant of andere locatie van het bedrijf).
Door code 100 en 101 te schrappen, en enkel te stellen dat zij geen beroepschauffeur mogen zijn (niet in aanmerking komen voor code 95) kan dit worden hersteld.